De onderhandelingen tussen Albert Heijn en Grolsch liepen vorige week spaak. Nadat de gesprekken vast waren gelopen, zochten beide partijen de pers op. Grolsch is daarmee één van de eerste A-merkfabrikanten die de kont tegen het krib gooit en niet van plan is verder in prijs te zakken.
Al sinds het begin van de prijzenoorlog in de supermarktbranche is de grote verliezer niet de supermarkt maar de A-merkfabrikant. Daarbij doelend op de harde prijsonderhandelingen en afnemende schapruimte. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgen de fabrikanten ook nog te horen dat ze niet genoeg innoveren.
Het lijkt alsof AH een krent is en Grolsch de zielige fabrikant. Toch is Grolsch niet zo onschuldig. Recentelijk diende Europees commissaris Neelie Kroes van Mededinging een klacht in tegen de brouwers Grolsch, Heineken, Bavaria en de Nederlandse tak van Inbev (Hertog Jan en Dommolsch). Kroes is van mening dat de brouwers jarenlang prijsafspraken hebben gemaakt waardoor supermarkten, de horeca en consumenten lange tijd teveel hebben betaalt. En dat neemt de grootgrutter nu mee in de onderhandelingen.
Maar daar tegenover staat het feit dat AH niet zonder Grolsch kan. Bierdrinkers zijn trouw en een echte Grolsch-drinker zal desnoods een andere supermarkt binnenlopen voor zijn biertje. De winnaars zijn dan ook de Super De Boers, Edah’s en Konmars die Grolsch in ieder geval verkopen. En de klant zal daar dan ook zijn dagelijkse boodschappen doen.
Albert Heijn versus Grolsch
Gepubliceerd op 10 januari 2006 om 00:00
Reacties 0