Nu duidelijk wordt dat de televisiekijker niet zijn tijd gebruikt om aandachtig reclamespotjes te bekijken, zoeken televisiestations andere advertentiemogelijkheden. Zo is RTL 4 en RTL 5 gestart met het belspelletje Reclame Raden. Daarbij moet de consument zo snel mogelijk sms’en van wie de reclame is. Aan het einde van de avond wordt er onder de juiste inzendingen een prijs (stedentrip of skivakantie) verloot.
RTL Nederland (RTL4, RTL 5, en RTL 7) biedt ook sinds kort het zogenoemde ‘split screen advertising’. Op die manier kan de kijker al tijdens de ondertiteling van een programma of film worden getrakteerd op reclame. SBS (SBS 6, Veronica en Net 5) introduceert de korte powerbreaks waarbij de reclameblokken niet langer zijn dan twee minuten. In de powerbreak kunnen maximaal 4 spotjes, maar adverteerders kunnen ook het hele blok kopen.
Ster-directeur Arian Buurman loopt op zijn beurt te lobbyen voor programma-onderbrekende reclameblokken. De verhouding Ster en programma is ten gunste van de Ster opgerekt. Binnen korte tijd zal de Ster tien minuten per uur reclame mogen uitzenden bij de publieke omroepen.
Het grote wachten is momenteel op de invoering van de ontwerprichtlijn van de Europese Commissie. Daarin staat dat de stations zelf mogen bepalen op welk moment en hoe vaak zij programma’s onderbreken. Als het kabinet deze regels overneemt dan zal elk station commerciële boodschappen in zijn programma’s mogen integreren. Met als enige voorwaarde dat vooraf gemeld wordt welke adverteerders in het programma aan bod zullen komen.
Nieuwe reclamevormen
Gepubliceerd op 10 januari 2006 om 00:00
Reacties 0