MediaMarkt staat voor 'grootste verandering tot nu toe'

MediaMarkt staat voor 'grootste verandering tot nu toe'

MediaMarkt kiest een nieuwe merkpositionering waarbij services en oplossingen ‘de nieuwe levensader’ van het bedrijf zijn. De elektronicaketen ondergaat daarmee naar eigen zeggen de grootste verandering in Nederland tot nu toe.

De retailer heeft zijn strategie het afgelopen jaar intern al omgezet van een product- naar een klantgerichte organisatie. Onder de noemer ‘altijd op zoek naar de wow voor jou’ wordt de nieuwe positionering nu ook naar buiten toe gecommuniceerd. Alleen een concurrerende prijs is niet meer genoeg, verklaart ceo Arnold Sporrel van MediaMarkt Nederland. “Klanten verwachten een totaaloplossing voor een specifieke behoefte.”

De omslag van product- naar klantgericht betekent onder meer dat waar voorheen de winkels zelf verantwoordelijk waren voor inkoop of lokale marketing, dat nu centraal wordt aangestuurd. “Zodat in de winkels alle aandacht uitsluitend op de klant gericht is”, aldus Sporrel. Verder verandert MediaMarkt zijn visuele stijl, vult chief digital officer Ken Fontijn aan. “We veranderen van een hal vol spullen naar een plek waar je een blijvende oplossing en daarmee dus een topervaring krijgt.”

MediaMarkt ziet de grootste groeikansen in het leveren van meer services, maar moet de consument daar nog van zien te overtuigen, zei voormalig topman Pieter Haas een jaar terug al tegen RetailTrends. Het imago van MediaMarkt omschreef hij als ‘groot en goedkoop’. “Dat komt doordat we jarenlang ‘ik ben toch niet gek’ en ‘abnormaal goedkoop’ hebben geroepen. Om de consument dan te vertellen dat ‘we ook service doen’, valt niet mee.”

Moederconcern Ceconomy heeft al enige tijd te maken met tegenvallende resultaten. Zo zag het elektronicabedrijf zijn omzet in het afgelopen kwartaal teruglopen en presteerde ook in Nederland zwakker. Dit jaar werden al twee winstwaarschuwingen afgegeven, waarop Haas de wacht werd aangezegd. 
 

Reacties 7


Melle Stuifzand 13 nov, 09:01

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de service van de Mediamarkt nou niet zo vindt. Als ik daar in de winkel kom erger ik me eerder aan het personeel dan dat ik me geholpen voel. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan een bedrijf als Coolblue..


Reinder Koornstra 13 nov, 11:32

Merkwaardig om je te gaan concentreren op zaken waar je, in de ogen van de consument zéker, nou juist niet goed in bent. Welke beleving gaat MediaMarkt nou bieden?
Ze ruilen een zekerheid om voor een mogelijkheid! Deed Blokker dat niet al eerder?


Frans van Kempen 13 nov, 15:00

De service is ronduit slecht. Ze nemen geen verantwoordelijkheid als retailer en wenden alles af op de leverancier (reparatie). Een praktijkvoorbeeld; een nieuw artikel wat het na 3 weken niet meer doet moet je m.i. uit klantgerichtheid/service in de winkel vervangen of geld terug, en niet opsturen naar de leverancier ter reparatie (duurt 2-3wkn).


Martin van Dosselaar 13 nov, 16:00

Gaat 'm niet worden. Allemaal cosmetische praat voor de bühne.
Je beoordeelt en bedrijf pas goed als er met een product of dienst iets niet goed gaat. Hoe lossen ze dat op? Die ervaring heb ik mogen hebben. Waardeloos dus. Geven niet thuis, je wordt niet gezien of gehoord en verantwoordelijken duiken weg of verschuilen zich ergens achter. Probeer überhaupt maar eens in contact te komen met een manager. Op LinkedIn allemaal mooie functienamen en titels maar bereikbaar noch aanspreekbaar. Voor mij geen Mediamarkt meer.


Koen Dijk 13 nov, 17:58

Zeldzaam zo een souwel verhaal gelezen. Klantgerichtheid moet je geven en kost dus energie, energie is tijd en die tijd moet het personeel kunnen geven en waarmaken. Dat zijn dus kosten en die wil men niet voldoende opnemen in de verkoopprijs omdat ze anders de conculega's die wel de daar normaal geachte service bieden niet onder de prijsduiven kunnen schieten.


Johan G 13 nov, 19:08

Tja, wat kan/zal ik hierop zeggen als oud medewerker van De Harense Smid. Een bedrijf wat service hoog in het vaandel had staan (ook al zullen hier andere anders over oordelen) na 32 jaar trouwe dienst in de service van dit bedrijf! De klant is koning maar het internet was uiteindelijk toch de keizer


Zeeg Borremans 13 nov, 21:07

Als aan het personeel wat vraagt .
Dan is het antwoord.
Ik denk dat we dat niet verkopen.
Ga je eigen eens verdiepen in wat je verkoop
Dan weet je waar je over praat.
Toon intresse in je klanten geef service
Dat willen de mensen .
Cool bleu doet dat ook

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!