Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vier tegenbewegingen in reactie op de koopgekte van Black Friday.
Klantenbedrog
Niet alleen in Nederland krijgt Black Friday steeds meer voet aan de grond. In België is dat niet anders, tot ongenoegen van talloze kleine zelfstandige winkeliers. De leidt tot tegenacties. Zo organiseert de Antwerpse kinderwinkel onder de hashtag #localheroesgoblackfriday samen met een twintigtal andere winkels een wedstrijd, waarbij deelnemers moeten vertellen waarom ze bij lokale winkels kopen en niet bij grote spelers. De winnaar ontvangt een cadeaupakket ter waarde van zevenhonderd euro. Andere Belgische winkeliers pakken het minder luchtig aan, en sluiten botweg de deuren. "Black Friday is klantenbedrog, hoe moet ik een klant uitleggen dat een stuk dat zij een week geleden kocht, nu dertig procent goedkoper is", doet een van hen zijn...
Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vier tegenbewegingen in reactie op de koopgekte van Black Friday.
Klantenbedrog
Niet alleen in Nederland krijgt Black Friday steeds meer voet aan de grond. In België is dat niet anders, tot ongenoegen van talloze kleine zelfstandige winkeliers. De leidt tot tegenacties. Zo organiseert de Antwerpse kinderwinkel onder de hashtag #localheroesgoblackfriday samen met een twintigtal andere winkels een wedstrijd, waarbij deelnemers moeten vertellen waarom ze bij lokale winkels kopen en niet bij grote spelers. De winnaar ontvangt een cadeaupakket ter waarde van zevenhonderd euro. Andere Belgische winkeliers pakken het minder luchtig aan, en sluiten botweg de deuren. "Black Friday is klantenbedrog, hoe moet ik een klant uitleggen dat een stuk dat zij een week geleden kocht, nu dertig procent goedkoper is", doet een van hen zijn beklag.
Lees verder bij De Morgen: https://bit.ly/2TDXv7C
Niet goedkoper, maar duurder
Een andere veel geziene protestactie deze dagen, is de prijzen juist te verhogen in plaats van te verlagen. Of betere gezegd: de klant de mogelijkheid geven meer te betalen. Dat is wat de duurzame winkel Blabloom in het Belgische Houthalen doet. “We hebben gekozen om niet mee te gaan in de hype: we laten klanten vandaag zelfs vijf euro meer betalen", zegt eigenaar Kim Smeets. "Niet voor een of andere impulsaankoop, maar voor het goede doel."
Lees verder bij Het Belang van Limburg: https://bit.ly/2r3r1Xs
Internationale koop niets-dag
Terwijl menig consument deze week met zijn armen vol koopjes de winkels in en uit rent of online op kortingen jaagt, verafschuwen anderen deze 'meest verdorven vorm van kapitalisme'. Zij verenigen zich in International Buy Nothing Day, waarmee ze deze laatste periode van het jaar van zijn steeds meer materialistische sausje willen ontdoen. Hoe effectief is dat eigenlijk?
Lees verder bij Independent: https://ind.pn/2PQB5BK
Onmenselijk
Amazon laat Black Friday natuurlijk ook niet aan zich voorbijgaan. Maar medewerkers van de distributiecentra grijpen de gelegenheid aan om hun onvrede over hun arbeidsomstandigheden te laten merken. Honderden werknemers in het Verenigd Koninkrijk houden vrijdag demonstraties bij vijf fulfillmentcenters te organiseren, terwijl werknemers in Spanje en Italië een 24-uursstaking plannen. Die omstandigheden zijn 'onmenselijk', stelt een Britse vakbondsvertegenwoordiger. Ambulances zouden de afgelopen drie jaar zeshonderd keer naar veertien magazijnen van Amazon hebben moeten uitrukken.
Lees verder bij Business Insider: https://read.bi/2FEgR9Q