De formule van Kijkshop is drastisch onder handen genomen. Van een bedrijf dat vooral op oude media leunde, heeft het zich onder leiding van directeur Steve Evers ontpopt tot multimediaal bedrijf. Potentiële klanten kunnen zich voor de aanschaf van een product laten leiden door de nieuwe benadering van de Kijkshop. Het bedrijf wil de klant helpen met het maken van keuzes en biedt daar een online platform voor. Daarbij heeft de retailer zich gefocused op vier belevingswerelden (multimedia, persoonlijke verzorging, huishouden en vrije tijd), in het verleden waren dat nog veertien productgroepen.
De Kijkshop zegt het uitgangspunt van lage prijzen nog altijd trouw te zijn gebleven. Maar directeur Evers is zich ervan bewust dat lage prijzen in de huidige marktsituatie geen garantie is om te overleven. Daarom zet de retailer in op meer aandacht voor merkbeleving en komt de adviesfunctie aan de consument voorop te staan. “Daarbij maken we gebruik van de kennis van de consument. Of beter gezegd, van de ‘prosumer’, de consument die zo goed geïnformeerd is dat hij vaak nog veel meer weet dan de verkoper. We willen de consument helpen bij het maken van z’n keuzes. Tegelijk willen we de consument vragen om ons te helpen bij het kiezen. We zijn nu bezig met een onderzoek naar frituurpannen, daar doen twintig huishoudens aan mee. TNS NIPO selecteert een stuk of vijf videoverslagen die te zien zijn op de site”, aldus Evers.
De producten die als beste worden getest, komen in het assortiment. Daarmee heeft de Kijkshop de klant in feite gepromoveerd tot productmanager.
Kijkshop vernieuwd
Gepubliceerd op 16 januari 2006 om 00:00
Reacties 0