HEMA maakt nog geen winst: 'Geen tijdstip te noemen'

HEMA maakt nog geen winst: 'Geen tijdstip te noemen'

HEMA zal dit jaar voor de zesde maal op rij in het rood afsluiten. “Maar nu de schuld omlaag gaat, en dus onze rentelasten van 55 miljoen per jaar, gáán die zwarte cijfers er komen”, zegt ceo Tjeerd Jegen tegenover NRC.

HEMA heeft dit jaar wat problemen gehad, zegt Jegen. Zo had het nieuwe onlineplatform met wat ‘kinderziektes’ te maken. Daarnaast staat de omzet in Frankrijk onder druk door de gele hesjes-protesten en noemt hij in Nederland het weer als belemmering. “Het lijkt of de klant steeds meer op het weer reageert, omdat ze alles ook online kunnen bestellen.”

Wanneer de schuld van HEMA zover is teruggebracht dat de winkelketen weer positieve cijfers schrijft, kan Jegen nog niet zeggen. “Ik ga er geen tijdstip op zetten.” Tegenover RetailTrends liet hij eerder nog weten dat het ‘geen jaren meer gaat duren’ voordat HEMA winst maakt.

Jegen ontkent verder een loopjongen te zijn geweest van president-commissaris Andrew Jennings, die onlangs afzwaaide. In het boek ‘HEMA, de onwaarschijnlijke ontsnapping van een nationaal icoon’ schrijft auteur Stefan Vermeulen dat Jennings alles bij HEMA bepaalde, maar volgens de ceo is dat niet het geval. "Hij heeft in het begin veel tijd in Hema gestoken en we hebben samen winkels en landen bezocht, maar uiteindelijk ben ik degene die de beslissingen neemt.”

Reacties

Tja, gelijk al gesteld dat de kop HEMA gered lichtelijk voorbarig is. Hema is nog lang niet uit de problemen zolang ze er niet in slagen hun vele bricks te integreren met hun clicks in een nieuwe formule: "Echt Hema", maar dan op de helft van het oppervlakte!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 19 december 2018 om 18:31

Wat een man, die Jegen! Hij was wel degelijk een loopjongen van Jennings, net zoals hij nu de loopjongen is van Boekhoorn. Alleen is die laatste wel een rasondernemer waar het wel degelijk nut heeft om voor te lopen. Dit in tegenstelling tot Jennings, die Hema alleen maar kapot heeft bezuinigd.
Het boek is trouwens een aanrader, leuk cadeautje van RetailNews.

Geplaatst door Charles Paape op 20 december 2018 om 10:42

Laatste nieuws









RetailTrends