Guess krijgt boete van veertig miljoen voor 'geoblocking'

De Europese Commissie heeft kledingmerk Guess een boete van 39,8 miljoen euro opgelegd. Het Amerikaanse bedrijf heeft retailers beperkingen opgelegd bij het online adverteren en verkopen in andere Europese landen.

Het onderzoek naar deze vorm van ‘geoblocking’ bij Guess werd anderhalf jaar terug geopend. De Europese Commissie zei destijds informatie te hebben ontvangen dat er distributieovereenkomsten worden gesloten waarbij verkooppartners wordt verboden de kleding aan klanten of retailers in andere lidstaten te verkopen. Ook groothandels zouden niet met retailers in het buitenland mogen handelen. 

Guess heeft op deze manier voornamelijk de winkelprijzen in Centraal- en Oost-Europa kunstmatig hoog gehouden, stelt commissaris Margrethe Vestager. In landen als Bulgarije, Kroatië, Polen en Estland liggen de prijzen gemiddeld vijf tot tien procent hoger dan in West-Europa.

De boete is volgens de Europese Commissie vijftig procent lager uitgevallen, omdat Guess heeft meegewerkt aan het onderzoek. Eerder dit jaar kreeg Philips al een boete van 29,8 miljoen euro voor beperkingen die zijn opgelegd bij de verkoop van onder meer koffiemachines en stofzuigers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!