De omzetten van woonwinkels, sportretailers en schoenenzaken vallen dit jaar lager uit dan in 2018. Modewinkels houden hun omzet ongeveer gelijk, stelt brancheorganisatie INretail in zijn branchevoorspellingen voor 2019.
Sportretailers kunnen met vier procent de sterkste omzetdaling tegemoetzien. Woonwinkels en schoenenverkopers krijgen te maken met dalingen van respectievelijk drie en een procent. De totale omzet groeit bij een brede definitie van retail nog steeds, zegt algemeen directeur Jan Meerman van INretail. “Maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld.”
Consumenten die een matras bij een supermarkt kopen zijn al lang geen uitzondering meer, noemt INretail als voorbeeld. Ook wordt kleding gekocht bij winkels waar ook drogist- en verzorgingsartikelen in het schap staan. Daarnaast is het volgens Meerman de vraag waaraan consumenten de beloofde extra koopkracht van 1,6 procent gaan besteden. Huishoudens merken de economische groei volgens hem nauwelijks, maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. “Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.”
Woonwinkels ervaren volgens INretail een extra hindernis door de opgedroogde woningmarkt. De groei van die branche kwam het afgelopen jaar al tot stilstand. Schoenen- en sportretailers hebben al langer met omzetdalingen te maken.
Hugo Vis 13 jan, 12:15