De verbetering manifesteerde zich bij alledrie de formules en werd mede tot stand gebracht door een aantal succesvolle promotionele acties. Het stoppen van de daling van de identieke consumentenomzet betekent een omkering van de negatieve ontwikkeling van de afgelopen twee jaar. Het jaar 2005 als geheel echter moet Laurus met een omzetdaling afsluiten. De netto-omzet bedroeg in 2005 (52 weken) 3.083,2 miljoen euro, tegen 3.405,9 miljoen euro in 2004 (53 weken). De consumentenomzet 2005 (op basis van 52 weken) bedroeg 3.693,3 miljoen euro (2004: 4.068,7 miljoen euro, op basis van 53 weken).
De gezamenlijke identieke consumentenomzet van Edah, Konmar Superstores en Super de Boer daalde (op basis van 52 weken) met 6,8 procent ten opzichte van 2004. De verbetering van de identieke consumentenomzet is ten koste gegaan van de marge, die in 2005 onverminderd onder druk stond. De verwachting is dan ook dat het operationele resultaat van het tweede halfjaar van 2005 niet beter zal zijn dan dat van het eerste halfjaar.
Aantal vestigingspunten | 01-01-2006 | 19-06-2005 | 02-01-2005 |
Edah | 276 | 281 | 286 |
waarvan samenwerkende ondernemers | 51 | 54 | 58 |
Konmar (inclusief Lekker & Laag Superstores | 44 | 43 | 43 |
waarvan samenwerkende ondernemers | 4 | 4 | 4 |
Super de Boer | 380 | 388 | 392 |
waarvan samenwerkende ondernemers | 191 | 201 | 206 |
Totaal | 700 | 712 | 721 |
waarvan samenwerkende ondernemers | 246 | 259 | 268 |
Reacties 0