Minder slecht met Laurus

De ontwikkeling van de gezamenlijke identieke consumentenomzet van de Laurusformules toonde in het laatste kwartaal van 2005 een verbetering. Deze opwaartse trend bereikte zijn hoogste punt in periode 13 (de laatste vier weken van het jaar), toen de identieke consumentenomzet met een stijging van 0,2 procent vrijwel exact het niveau van de identieke consumentenomzet van vorig jaar evenaarde. De identieke consumentenomzet daalde in het eerste halfjaar met 8,8 procent, in het tweede halfjaar met 5 procent en in het laatste kwartaal met 2,2 procent.

De verbetering manifesteerde zich bij alledrie de formules en werd mede tot stand gebracht door een aantal succesvolle promotionele acties. Het stoppen van de daling van de identieke consumentenomzet betekent een omkering van de negatieve ontwikkeling van de afgelopen twee jaar. Het jaar 2005 als geheel echter moet Laurus met een omzetdaling afsluiten. De netto-omzet bedroeg in 2005 (52 weken) 3.083,2 miljoen euro, tegen 3.405,9 miljoen euro in 2004 (53 weken). De consumentenomzet 2005 (op basis van 52 weken) bedroeg 3.693,3 miljoen euro (2004: 4.068,7 miljoen euro, op basis van 53 weken).

De gezamenlijke identieke consumentenomzet van Edah, Konmar Superstores en Super de Boer daalde (op basis van 52 weken) met 6,8 procent ten opzichte van 2004. De verbetering van de identieke consumentenomzet is ten koste gegaan van de marge, die in 2005 onverminderd onder druk stond. De verwachting is dan ook dat het operationele resultaat van het tweede halfjaar van 2005 niet beter zal zijn dan dat van het eerste halfjaar.

Aantal vestigingspunten 01-01-2006 19-06-2005 02-01-2005
Edah 276 281 286
waarvan samenwerkende ondernemers
51 54 58
Konmar
(inclusief Lekker & Laag Superstores
44 43 43
waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4
Super de Boer
380 388 392
waarvan samenwerkende ondernemers 191 201 206
Totaal 700 712 721
waarvan samenwerkende ondernemers 246 259 268

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!