Pandora beperkt kortingsacties om merkwaarde te herstellen

Pandora beperkt kortingsacties om merkwaarde te herstellen

Sieradenmerk Pandora zag zijn omzet in 2018 dalen en gaat het daarom over een andere boeg gooien. Het terugdringen van kortingsacties is één van de veranderingen die het bedrijf doorvoert. 

De omzet van het Deense Pandora was vorig jaar goed voor 22,8 miljard Deense kronen, wat omgerekend 3,1 miljard euro is. De ebitdamarge bedroeg vorig jaar 32,5 procent: een daling van 4,8 procentpunt met het jaar daarvoor.

Consumenten zijn niet meer bereid de volledige prijs voor een sieraad neer te leggen, maar wachten op één van de vele kortingsacties waarmee Pandora adverteert. Dit heeft volgens de sieradenmaker bijgedragen aan de tegenvallende financiële resultaten. Pandora gaat daarom alleen nog kortingsacties doorvoeren tijdens speciale periodes, zoals met Kerst. Dit beschrijft het merk in zijn tweejarig transformatieplan. Pandora hoopt zo zijn merkwaarde te versterken.

Andere veranderingen die het bedrijf wil doorvoeren zijn onder meer het versimpelen van de website en een nieuw digitaal platform, waarop klanten hun eigen bedelarmbandjes kunnen samenstellen. Doelstelling is dat het transformatieplan eind 2020 omgerekend ongeveer 160 miljoen euro oplevert.

De bekende bedeltjes en andere sieraden worden in honderd landen verkocht in zo'n 7700 verkooppunten. Pandaro beschikt zelf over 2705 conceptstores.

Reacties