Alibaba wil komende jaren tweeduizend vestigingen van de formule Hema openen. “Het belangrijkst is onze marktpositie op de eigen markt verder te versterken. Te begrijpen wat de consument wil”, zegt oprichter Hou Yi in het februarinummer van RetailTrends.
Hema, een restaurant, supermarkt en logistiek centrum ineen, opende onlangs zijn honderdste vestiging en lijkt zich in korte tijd te hebben opgewerkt tot een bekende naam in de Chinese huiskamers. In het verleden zochten Chinezen hun woningen uit op de aanwezigheid van een goede basisschool. Nu kijken ze of er een Hema in de buurt zit, zo wordt al gegrapt op social media.
Voor verdere uitbreiding richt de formule zich nu op ‘first- en second-tiersteden’, refereert Hou aan metropolen als Beijing, Shanghai en Guangzhou. Stuk voor stuk plekken waar de bevolkingsdichtheid zich leent voor de dertigminutenbelofte: wie binnen drie kilometer van een van de Hema-winkels woont, krijgt zijn bestelling in een halfuur gratis thuisbezorgd. “We gaan pas de grens over als we daar ook echt klaar voor zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ons retailmodel in de toekomst ook daar kan aanslaan.”
De meeste winkels zijn volgens Hou na een halfjaar winstgevend. Een ‘volwassen’ winkel, zo zegt hij, zet zo’n achthonderdduizend renminbi per dag om, ruim honderdduizend euro. Opgeteld zou er per vierkante meter jaarlijks ruim zesduizend euro aan omzet worden geboekt. “Sommige mensen stellen dat de kansen voor de retail slinken. Wij laten het tegenovergestelde zien door juist in versneld tempo uit te breiden.”
In het februarinummer van RetailTrends nemen we binnen het thema Stores That Wow een kijkje bij de Chinese Hema, die volgens Hou ‘het eerste nieuwe retailmodel is dat online en offline volledig heeft geïntegreerd’. Lees het volledige artikel in het digitale magazine. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.
Reacties 0