De winkels in outletcentrum Batavia Stad hebben vorig jaar 11,4 procent meer omzet geboekt dan in 2017. Het aantal bezoekers nam met 6,6 procent toe, zo maakt moederconcern VIA Outlets bekend.

Batavia Stad wist met een toename van 28 procent vooral meer buitenlandse bezoekers te trekken. Het grootste deel daarvan kwam uit China, Egypte, Saoedi-Arabië en Koeweit. Het centrum zag daardoor ook een toename van 23 procent van het aantal taxfree verkopen ten opzichte van 2017. Verder droeg de opening van nieuwe merkwinkels bij aan de groei. Onder meer Balr, Karl Lagerfeld en Tommy Hilfiger openden vorig jaar een filiaal in het koopjescentrum in Lelystad.

Batavia Stad toont zich tevreden over zowel het bezoekersaantal als de omzet, onder meer omdat de totale Nederlandse retailmarkt vorig jaar slechts met 1,2 procent groeide. "Dat laat wel zien dat onze strategie consumenten aanspreekt", aldus centre director Patrick Jansen. 

VIA Outlets zag vorig jaar in totaal 350 miljoen mensen zijn elf Europese outletcentra bezoeken, een groei van 3,5 procent. De omzet van de elfhonderd winkels groeide met 9,3 procent naar 1,1 miljard euro. “De outletsector is een van de weinige retailsegmenten die veerkracht laat zien in deze turbulente markt”, zegt coo Otto Ambagtsheer.