Supermarkten pakken plastic aan: 'We gaan tegen de trend in'

Supermarkten pakken plastic aan: 'We gaan tegen de trend in'

De Nederlandse supermarkten hebben afgesproken dat er in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de schappen ligt. Ook moet 95 procent van alle verpakkingen dan recyclebaar zijn, zo laat brancheorganisatie CBL weten. 

Het doel om het aantal verpakkingen met een vijfde terug te dringen is ambitieus, zegt manager duurzaamheid Marieke Doolaard van CBL tegen de NOS. “De trend is momenteel juist meer verpakkingen.” Dat komt volgens haar door het toenemende aantal eenpersoonsverpakkingen als gevolg van vergrijzing en de groeiende vraag naar kant-en-klaarmaaltijden. “Wij gaan dus met onze ambities tegen die trend in.”

Groente en fruit worden als eerste aangepakt, omdat daar volgens Doolaard de meeste winst te behalen valt. Niet alle verpakkingen kunnen daar worden geschrapt, bijvoorbeeld omdat het kwetsbare producten zijn. “Maar daar willen we toch snel stappen maken om minder en andere verpakkingsmaterialen te gebruiken.”

Milieu Centraal vindt twintig procent minder ‘niet heel veel in vijf jaar’. Albert Heijn en Plus spraken eerder al over 25 procent, stipt directeur Vera Dalm van de voorlichtingsorganisatie aan. “Dus ik hoop dat de rest de lat snel hoger gaat leggen.” Ze betreurt het vooral dat het CBL alleen afspraken heeft gemaakt over de huismerken, terwijl met grote A-merkfabrikanten nog niets is geregeld.

Reacties

Plastic is de beste uitvinding sinds het wiel. Topspul, je kan er alle kanten mee op.

Je hoeft het niet weg te halen, maar juist de grondstof (olie) in te wisselen voor plastic op plantaardige basis.

Wat wel weg mag: die aluminiumfolietroep zie je nog te vaak. Daar kan een consument niets mee. Die moet worden vervangen voor plastic, dat is te recyclen.

Geplaatst door Henk Vis op 15 februari 2019 om 10:33

Laatste nieuws









RetailTrends