De Nederlandse supermarkten hebben afgesproken dat er in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de schappen ligt. Ook moet 95 procent van alle verpakkingen dan recyclebaar zijn, zo laat brancheorganisatie CBL weten. 

Het doel om het aantal verpakkingen met een vijfde terug te dringen is ambitieus, zegt manager duurzaamheid Marieke Doolaard van CBL tegen de NOS. “De trend is momenteel juist meer verpakkingen.” Dat komt volgens haar door het toenemende aantal eenpersoonsverpakkingen als gevolg van vergrijzing en de groeiende vraag naar kant-en-klaarmaaltijden. “Wij gaan dus met onze ambities tegen die trend in.”

Groente en fruit worden als eerste aangepakt, omdat daar volgens Doolaard de meeste winst te behalen valt. Niet alle verpakkingen kunnen daar worden geschrapt, bijvoorbeeld omdat het kwetsbare producten zijn. “Maar daar willen we toch snel stappen maken om minder en andere verpakkingsmaterialen te gebruiken.”

Milieu Centraal vindt twintig procent minder ‘niet heel veel in vijf jaar’. Albert Heijn en Plus spraken eerder al over 25 procent, stipt directeur Vera Dalm van de voorlichtingsorganisatie aan. “Dus ik hoop dat de rest de lat snel hoger gaat leggen.” Ze betreurt het vooral dat het CBL alleen afspraken heeft gemaakt over de huismerken, terwijl met grote A-merkfabrikanten nog niets is geregeld.