Super de Boer-ondernemer Martijn Steenman vindt Trade Marketing een duur woord voor het creëren van een win-winsituatie, waarbij het allemaal echt niet zo moeilijk is. Steenman vermoedt een gebrek aan creativiteit, interesse of tijd bij supermarktondernemers die minder actief zijn in het benaderen van fabrikanten.
Een goed voorbeeld is een recente actie van de ondernemer. Op zijn parkeerplaats heeft hij de speciale Kellogg’s Jetix Kindetruuk gehad. Deze grote vrachtwagen heeft een ballenbak, glijbaan en spelcomputers. Daarbij had hij een springkussen en twee pakken geregeld. De kosten waren 350 euro, inclusief personeelskosten. “Ik had een omzetplus van 30 procent en veel aandacht in de lokale media”.
A-markfabrikanten willen nog steeds participeren in dergelijke ideeën. Steenman merkt wel dat de budgetten voor dergelijke projecten kleiner zijn geworden. “Bij een aantal fabrikanten hoef je niet meer aan te kloppen. Er zijn er zelfs die hun hele buitendienst geschrapt hebben. Een paar fabrikanten is juist heel actief geworden, zoals Nestlé en Vrumona. Die springen er voor mij uit. Ze denken echt met de ondernemer mee. Zij kijken niet alleen naar hun eigen producten, maar denken categoriebreed”.
‘Trade marketing is niet zo moeilijk’
Gepubliceerd op 19 januari 2006 om 00:00
Reacties 0