Twintig (alternatieve) oorzaken van de val van Intertoys

Twintig (alternatieve) oorzaken van de val van Intertoys

Opnieuw dreigt er een retailicoon uit de winkelstraat te verdwijnen. Nadat vorige week al uitstel van betaling werd gevraagd, kondigt Intertoys donderdag het faillissement aan. De val van de speelgoedketen maakt de tongen los in retailland. De oorzaak volgens Intertoys zelf? De aanhoudende druk op de gehele detailhandel, de toenemende onlineverkopen en de concurrentie van discounters van buiten de traditionele speelgoedbranche. Op RetailNews stromen de reacties binnen van lezers, die ook hun vinger op de zere plek proberen te leggen. Hoe kijken zij naar het faillissement van Intertoys?

“Een groot probleem begint al bij de leveranciers, die willen verkopen, verkopen verkopen, ongeacht aan wie en voor welke prijs. Als Nederland maar bijvoorbeeld duizend spellen kan verkopen dan worden er duizend verkocht. Maar als je ze op tienduizend adressen neerlegt – speelgoedwinkels, drogisterijen, webshops, noem maar op – dan zullen er toch maar duizend verkocht worden. Verder worden er grote prijsverschillen gemaakt door de leveranciers. Wanneer een zelfstandige ondernemer voor een collectieartikel € 9,95 inkoop moet...

Opnieuw dreigt er een retailicoon uit de winkelstraat te verdwijnen. Nadat vorige week al uitstel van betaling werd gevraagd, kondigt Intertoys donderdag het faillissement aan. De val van de speelgoedketen maakt de tongen los in retailland. De oorzaak volgens Intertoys zelf? De aanhoudende druk op de gehele detailhandel, de toenemende onlineverkopen en de concurrentie van discounters van buiten de traditionele speelgoedbranche. Op RetailNews stromen de reacties binnen van lezers, die ook hun vinger op de zere plek proberen te leggen. Hoe kijken zij naar het faillissement van Intertoys?


“Een groot probleem begint al bij de leveranciers, die willen verkopen, verkopen verkopen, ongeacht aan wie en voor welke prijs. Als Nederland maar bijvoorbeeld duizend spellen kan verkopen dan worden er duizend verkocht. Maar als je ze op tienduizend adressen neerlegt – speelgoedwinkels, drogisterijen, webshops, noem maar op – dan zullen er toch maar duizend verkocht worden. Verder worden er grote prijsverschillen gemaakt door de leveranciers. Wanneer een zelfstandige ondernemer voor een collectieartikel € 9,95 inkoop moet betalen (excl. 21 % btw) en dit wordt door bijvoorbeeld een bol.com aangeboden voor € 6,99, dan ga je als winkelier gruwelijk de mist in. Dan komt de leverancier met het smoesje dat daar geld op wordt toegelegd, maar dit zijn onzinverhalen.”
- ikke weet het


“Het probleem is dat ze qua prijsbeleid gewoon niet concurrerend zijn. Als je producten (structureel) boven de adviesprijs gaat verkopen dan is het logisch dat je omzet terugloopt.”
- Dirk van der Broek


 “Je ziet dat diverse winkelketens niet het prijsniveau van Action in de gaten houden. Iets van 0,89 euro bij Action, kan nooit voor 2.99 elders liggen. Dat heeft niets met inkoop te maken, maar met verkoop.”
- Fried de Vries


“De grote importeurs leveren een Action voor zeer lage prijzen met een hele kleine marge, hiermee kunnen ze aantallen maken en dus een lagere inkoopprijs in het Verre Oosten bedingen. De marge wordt gehaald bij alle andere klanten. Deze betalen de rekening en kunnen hierdoor niet meer concurreren. Het prijsverschil is zo groot dat in veel gevallen de consument bij Action nog minder betaalt dan de winkelier bij de importeurs. Maar dit probleem lost zich vanzelf op. Deze winkeliers zijn er straks niet meer, eens kijken waar deze importeurs dan het geld mee verdienen.”
- John Eves


“De consument interesseert het allemaal vrij weinig, die kijkt naar de prijs. Punt. Lekker goedkoop winkel is voor de Nederland erg belangrijk. Lidl groeit, Aldi groeit, Action groeit. Het middensegment heeft het moeilijk om met hun propositie nog klanten te houden. Of je wordt goedkoop of je gaat high-end met een ander assortiment dat niet bij de Action ligt en meer service. De huidige markt geeft weinig ruimte voor het middensegment. Bedrijven en retailers moeten duidelijke keuzes maken. Doorgaan op ‘ zo doen we het altijd’ is niet meer voldoende.” 
- Sander W.


“Het echte probleem zit hem niet in de prijs, de winkelervaring, de productkwaliteit, de duurzaamheid of de openingstijden, etc etc etc. Het echte probleem zit het in het feit dat de consument liever online koopt. Wat koop ik zelf nog offline? Alleen de kapper (100%), doe-het-zelf artikelen (100%), boodschappen (80%), kleding (50%) en meubels (25%). De rest, van reizen, elektronica, boeken, fietsen, speelgoed; alles online.”
- Ron Wessels


“Verder is het ook funest dat veel kinderen vijf dagen in de week naar de kinderopvang gaan, dat scheelt heel veel in de verkoop. Vroeger toen de kinderen nog gewoon thuis waren verkochten speelgoedwinkels nog veel schommels, glijbanen en speelhuisjes, maar dat is tegenwoordig een heel stuk minder geworden.”
- ikke weet het


“B-merken speelgoed kan je goedkoper bij Action of Kruidvat halen, A-merken zijn gemakkelijker online te bestellen. Veel spellen voor de spelcomputers download je vaak direct in je eigen cloud. Helaas lastig een toegevoegde waarde te bieden voor Intertoys.”
- Henk Vis


“Bart Smit/Intertoys is gewoon een winkel met rekken met daarin een generiek aanbod speelgoedproducten. Niet meer, niet minder. Een dergelijk concept werkt prima, kijk naar Action of Kruidvat. Het werkt enkel alleen als je dan ook goedkoop bent. Intertoys is dat simpelweg niet. Sterker nog, vaak aanzienlijk duurder dan de adviesprijs. De winkels zijn bovendien suffig, stoffig en echt niet meer van deze tijd. De speelgoedsector heeft het wereldwijd moeilijk, maar overal zie je ook dezelfde lijn: te laat in online geïnvesteerd, zielloze rekkenwinkels, nul beleving en afhankelijk van de vernieuwing van de fabrikanten. De vraag naar deskundigheid in een speelgoedwinkel is niet wat de klant verwacht, die weet heel goed wat hij wil. Je verwacht in een speelgoedwinkel kindvriendelijke mensen, activiteiten, events, spelen en uitproberen. Je cadeau inpakken in een cheap met logo's bezaaid inpakpapiertje is géén klantbeleving. Intertoys is groot genoeg om eigen speelgoedlijnen te ontwikkelen, eventueel in samenwerking met andere speelgoedketens in Europa. Samen te werken op inkoop, exclusiviteit afdwingen bij fabrikanten. Dát werkt.”
- Seb Seb


“Als er een jochie in je winkel staat met de vraag of er iets van de prijs af kan omdat het online 28 procent goedkoper is (ja echt, nog gratis verzonden ook) en je verkoopt dan nee, ben je een klant kwijt (waarschijnlijk voor goed) en een hele belabberde verkoper.”
- Hanky Panky


“De gemiddelde verkoopmedeewerker bij Intertoys is amper zelf de Playmobil ontgroeid, en die zou mij dan moeten adviseren?”
- Jan Janssen


“Intertoys maakte reclame met een artikel in het grote speelgoedboek. Kom je daar, krijg je als antwoord: hebben we niet. En daar kun je het dan mee doen. Ik naar de concurrent. Wat krijg ik daar als antwoord? Hebben we niet, maar wel iets vergelijkbaars. Maar ik wil wel kijken of ik het kan bestellen?. En dan ging het om een artikel van om en nabij twintig euro! Dat is service, dat onthoud je. Ongemerkt loop ik nu in andere plaatsen Intertoys toch voorbij.”
- B Willemsen


 “Het personeel is geweldig dus daar ligt het niet aan. Ik heb me wel afgevraagd waarom Blokker, op ongeveer vijftig meter afstand, ook speelgoed en spellen verkoopt. Laten zij zich houden aan huishoudelijke artikelen. Action vind ik een vreselijke winkel, maar gezien de belangstelling schijn ik tot het uitstervende ras te behoren waarbij je wilt kopen in een speciaalzaak waar de mensen nog liefde voor het vak en vakkennis hebben.”
- Marianne R.


“Heel koel moet je vaststellen dat de formule er onvoldoende in slaagt om de doelgroep in de winkel te krijgen en tot aankoop te verleiden. Ik weet ook niet of dat kan in deze tijd. Wel vind ik de uitstraling van de winkels niet inspirerend – om het neutraal uit te drukken.”
- Olaf Busch


“Feit blijft dat Intertoys (zoals vele retailers) de consument alleen gezien heeft als de incidentele koper, in plaats van de klant een ervaring in de winkel te bieden. Online was Intertoys al helemaal niet aanwezig. Geen enkele verbinding tot stand gebracht, geen investeringen in de winkels. Geen reden voor de consument om de winkel te betreden.”
- Vincent van den Burg


“Zoals veel retailers heeft ook Intertoys niet ingespeeld op de veranderende behoefte in de markt. Hoe leuk zou een speelgoedwinkel kunnen zijn? Avontuur, beleving en rekening houden met de (geest van) kinderen ontbreekt in deze winkels. Het zijn nu winkels om uitsluitend zoveel mogelijk 'rommel' te verkopen (aan volwassenen) om geld te verdienen.”
- Janneke van Bemmel


“Ronald Armbruster heeft het niet gered. Het beste is dat te erkennen. De ouderwetse winkelformule miste alle beleving en doet dat nu nog. Er had een game paradijs voor gamers in gekund en speelmogelijkheden voor de kids. De ouders lekker aan de koffie met een broodje. En spectaculaire introducties van nieuwe producten. Tja, en natuurlijk kan Intertoys één artikel het allergoedkoopst weggeven. Falend beleid is de oorzaak en daar heeft de concurrentie gebruik van gemaakt. 
- Herman van Wissen


“Het Nederlandse retaillandschap moet veranderen; er is geen vrijwillige keuze meer. Voor sommige retailers zijn behaalde resultaten in het verleden geen garantie voor hedendaagse exploitatie. Toverwoord is innovatie en toevoegen van food & beverage, ofwel goede horeca met een goede biologische kop thee en een uniek koekje dat wel smaakt voor 2,50 euro. Wellicht voor Intertoys: ouders drinken een kop thee en kinderen vermaken zich in een blokkenhoek of bij computerspellen die geprobeerd kunnen worden. Durf te innoveren!"
- Tjennie Bennie


“Ik hoor iedereen maar over beleving maar dat zal best werken in een handvol grote steden maar niet in het kleine dorp of buitenstedelijke winkelcentrum. Het concept speelgoedwinkel is verleden tijd, waar mijn opa nog met een tol speelde komen mijn kinderen niet verder dan iPad en telefoon. Speelgoed wordt een segment en geen soloproduct.”
- Machiel R


“Dit lijkt vooral een goedkope manier om te kunnen saneren. Ze kunnen nu makkelijker tweehonderd winkels sluiten en daarna met de tweehonderd meest rendabele winkels doorgaan.”
- Gerard van Gummigalgen

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!