Producenten van A-merken kopiëren eerder nieuwe producten van de concurrent dan dat ze zelf innoveren. Tot deze conclusie komt marketingbureau Beagle die samen met de Universiteit van Amsterdam onderzoek deed naar innovatie. Zo werden 120 marketingmensen geïnterviewd uit de sector ‘fast moving consumer goods’. Volgens de onderzoekers een sector waarbij innovatie zou moeten beginnen bij de behoeftes van de consument. In veel gevallen komt de consument echter pas kijken als het product klaar is. Daarbij is de achterliggende gedachte van de marketeer dat consumenten geen abstracte concepten kunnen beoordelen.
Het onderzoek benadrukt dat de marketingafdeling gefocust is op de korte termijn, waarbij langdurige innovatietrajecten op de lange baan worden geschoven. Kopiëren van vernieuwende producten van de concurrent is populair omdat de ontwikkelingskosten niet hoeven worden gedragen. Ook is het vaak een teken van onmacht, het lukt de producent simpelweg niet om zelf met iets nieuws te komen.
Petra Claessen, directeur van het Nederlandse Instituut voor Marketing (Nima) begrijpt de kritiek. Volgens haar is de oorzaak te vinden in de marketingfunctie, waarbij wordt verwacht dat iemand met zo weinig mogelijk kosten zo veel mogelijk resultaat boekt.
A-merken kopiëren liever
Gepubliceerd op 19 januari 2006 om 00:00
Reacties 0