Het overgrote deel van de medewerkers ervaart een hoge werkdruk bij Lidl. Dat blijkt uit de Sneltest Werkdruk, die FNV Handel onder het personeel van de discounter uitvoerde. Maar liefst 72 procent vindt de werkdruk te hoog.
De belangrijkste oorzaak van de hoge werkdruk is de productiviteitsnorm. FNV Handel spreekt over onwenselijk gedrag, waarbij medewerkers moeten uitklokken en vervolgens weer moeten doorwerken. Ook wordt de veiligheid door de werkstress volgens het rapport niet altijd gewaarborgd en komt de hoge werkdruk voor een deel voort uit de positionering van de retailer. FNV Handel zegt dat de discounter concurreert met full-servicesupermarkten en eist dat zijn personeel met minder mankracht dezelfde service biedt.
In 2014 en 2015 bleek uit dezelfde test de werkdruk bij de supermarktketen ook al te hoog te zijn, onder meer door het onbetaald doorwerken. Lidl gaf toen aan maatregelen te nemen, maar dat heeft volgens FNV niets uitgehaald. “Het is code rood voor de medewerkers van Lidl”, stelt Fatma Bugdayci, bestuurder van FNV Handel. “De directie heeft al in 2015 beterschap beloofd, maar de werkdruk bij Lidl is nog steeds ongezond hoog. Daarom eisen wij dat de directie onze aanbevelingen zo snel mogelijk overneemt.”
Rapport
De vakbond biedt samen met dertig werknemers van Lidl een rapport met aanbevelingen aan de discounter aan. Aanbevelingen zijn onder meer het aanpassen van de productiviteitsnorm, een betere werkverdeling voor het personeel en het aannemen van meer en vaste werknemers.
Lidl neemt het rapport vanmiddag in ontvangst. Een woordvoerder van Lidl laat weten dat de discounter zich niet herkent in de percentages die FNV noemt. "Lidl is een betrokken werkgever met ruim vierhonderd winkels en negentienduizend medewerkers", stelt zij. "Onze medewerkers zijn zeer belangrijk voor ons en voor onze klanten. Daarom zullen we goed kijken naar de aandachtspunten die in het rapport vermeld staan.‘’ De discounter zegt na het lezen van het rapport verder inhoudelijk te willen reageren.
Reacties 0