Op het Trends seminar van Euroforum sprak Lex de Witt over de op stapel staande ontwikkelingen in de retail. Hij presenteerde onderzoeksgegevens over consumentengedrag.
Hier volgen een aantal constateringen uit het onderzoek van Trendbox. Zo blijkt dat 45 procent van de Nederlandse consument denkt dat hij er in 2006 financieel op achteruit zal gaan. Afgezet op de verwachtingen van een jaar eerder, is er een verbetering van 13 procent waar te nemen. En wilde vorig jaar nog eenderde van de respondenten goedkoper op vakantie dan vorig jaar, in 2006 bezuinigt 19 procent op zijn vakantie. Ondanks deze verwachtingen geeft toch nog een steeds groter wordende groep mensen aan, vaker niet uit te komen met het geld dat ze hebben.
Steeds meer mensen vinden het prettig om per telefoon of computer producten te bestellen. Daar tegenover staat een groeiende afkeer tegen het winkelen in warenhuizen. Opzienbarend is het dat onder mannen deze aversie afneemt en bij vrouwen de afkeer juist groeit.
Sinds 1991 neemt het belang dat de consument hecht aan het goed gekleed zijn, langzaam af. Een ware trendbreuk is te zien bij de behoefte aan vrije tijd voor minder inkomen. Sinds 2005 groeit deze behoefte en is een grote groep bereid loon in te leveren voor vrije tijd.
Lex de Witt is onderzoeksdirecteur van Trendbox en gaf de presentatie tijdens het Trends seminar 2006.
Trends seminar 2006
Gepubliceerd op 23 januari 2006 om 00:00
Reacties 0