Bol.com en Albert Heijn blijven sterkste merken

Bol.com en Albert Heijn blijven sterkste merken

Bol.com is voor het vijfde jaar op rij het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat traditiegetrouw in het aprilnummer van RetailTrends is gepubliceerd.

De top drie is van het onderzoek is voor het derde jaar onveranderd gebleven. Achter bol.com staat zusterformule Albert Heijn op de tweede plek, gevolgd door Kruidvat. Lidl stijgt twee plekken, terwijl HEMA een plek daalt. Gamma heeft na de daling vorig jaar nu weer een plek binnen de top tien van de merkenranglijst weten te bemachtigen.

Voor het Retail Merkenonderzoek zijn de honderd belangrijkste retailers op basis van omzet geselecteerd. Elk merk wordt op veertig factoren onderzocht, waaronder merkkracht, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. De succesfactoren zijn volgens merkexpert Hendrik Beerda niet wezenlijk veranderd: een goede prijs-kwaliteitverhouding, aantrekkelijke aanbiedingen en vriendelijk personeel staan bij de Nederlandse consument nog altijd hoog in het vaandel.

Bol.com en Action nemen voor het vijfde jaar op rij de eerste en de tweede plaats in op de ranglijst van verwachte groeiers. Coolblue en Rituals staan in het rijtje snelste stijgers van het onderzoek. Onder meer Expert en Mandemakers boeten daarentegen in qua merkwaarde. Opvallend is Intertoys, dat een paar weken voor zijn faillissement qua omzet nog tot de honderd grootste retailers van ons land behoorde. Terwijl de bekendheid op peil bleef, zakte de speelgoedketen weg op alle belangrijke imagofactoren. 

Top 10 sterkste retailmerken 2019
(= positie 2018)
1. (1) Bol.com
2. (2) Albert Heijn
3. (3) Kruidvat
4. (4) Action
5. (7) Lidl
6. (5) IKEA
7. (6) HEMA
8. (8) Jumbo
9. (9) Blokker
10. (11) Gamma

Meer en uitgebreidere resultaten staan in het aprilnummer van RetailTrends, dat deze week is verschenen. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member van RetailTrends? Kijk dan hier voor meer informatie.

RetailTrends