De vraag naar merkenlobby neemt toe. Maar liefst 86 procent van de consumenten vindt het belangrijk dat merken zich actief inzetten voor een betere wereld door de wetgeving te beïnvloeden. Dat stelt David Mattin, global head of trends and insights van trendbureau WGSN, in het aprilnummer van RetailTrends.
Mattin ziet de groeiende behoefte ontstaan door een pijnlijke tweestrijd. Aan de ene kant stimuleren veel merken met producten met een positieve impact hun klanten duurzamer en ethischer te consumeren. Aan de andere kant zijn traditionele overheids- en bureaucratische instellingen steeds minder bereid of in staat aan de basisverwachtingen van veel mensen te voldoen. Hierdoor neemt volgens hem de vraag naar sterke instituten die problemen oplossen toe.
Merken kunnen wettelijke bepalingen beïnvloeden, maar ook eigen regels opleggen. Een voorbeeld hiervan is Microsoft, die al zijn Amerikaanse leveranciers verplicht om werknemers twaalf weken ouderschapsverlof te bieden.
Dit soort inspanningen worden volgens Mattin opvallend genoeg met wantrouwen door consumenten bekeken. Al stijgt de vraag naar merken die lobbyen, het heeft nog altijd een vieze bijsmaak door de invloed die bedrijven op de politiek uitoefenen voor hun eigen gewin.
In het aprilnummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de toenemende vraag naar merkenlobby. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member van RetailTrends? Kijk dan hier voor meer informatie.
Reacties 0