Voor veel klanten zijn reviews bepalend bij de keuze voor een webshop. Hoe meer goede reviews, hoe hoger de conversie. Volgens Robert Jan Peters, eigenaar Sportshop.com, spelen verzendverpakkingen een belangrijke rol bij het verkrijgen van positieve reviews. “Mede dankzij de verzendoplossingen van Paardekooper scoren we goed.”
Toevalstreffer
Over scoren gesproken: de samenwerking tussen Sportshop.com en Paardekooper zou je kunnen omschrijven als een toevalstreffer. “Je moet schieten, anders kun je niet scoren,” citeert Roy van der Hoeven (Accountmanager Paardekooper) Johan Cruijff. Zonder enige aankondiging bezocht hij in 2017 het hoofdkantoor van Sportshop.com met een koffer vol inspirerende verpakkingen. “Een koudere acquisitie kun je niet hebben,” lacht Robert Jan. “Maar Roy kwam precies op het juiste moment binnen. Het gesprek voelde direct goed en de snelle opvolging gaf ons het vertrouwen dat we de juiste partner gevonden hadden.”
Maatwerk verzendverpakkingen
“De opvolging bestond onder andere uit het presenteren van een aantal maatwerk verzendverpakkingen,” vertelt Roy. “Sportshop.com heeft een diversiteit aan producten. Van een sportshirt en een bal tot een hockeystick en complete fitness apparaten. Door de mogelijkheden in 3D te presenteren krijgt de klant een goed beeld van het verpakkingsdesign.” “Dat is voor ons echt een meerwaarde,” vult Robert Jan aan. “De verpakking wordt dan heel concreet, waardoor je snel kunt doorpakken. Om in termen te blijven: ze hebben wat mij betreft een topprestatie geleverd. De snelheid en nauwkeurigheid waarmee alles wordt opgepakt en uitgerold is fantastisch.”
Totaalpakket
Paardekooper levert een compleet assortiment verzendverpakkingen, zoals bedrukte verzendzakken, Amerikaanse vouwdozen, vulmateriaal en ‘specials’, zoals een verzendverpakking voor hockeysticks. Verder levert het bedrijf ook alle hygiëne- en kantoorartikelen en kantinebenodigdheden, zoals koffiebekers. Robert Jan: “We profiteren van de snelheid en het gemak van alles onder één dak. Verder neemt Paardekooper ons een stuk voorraadbeheer uit handen. Dat is prettig.”
Imago
“De verpakkingen worden goed door onze klanten ontvangen,” vervolgt Robert Jan. “Dat lezen we terug in de reviews. Een goede verzendverpakking is het visitekaartje van je webshop. Wanneer je producten netjes verstuurt, zegt dit bovendien ook iets over hoe je als bedrijft bent. Een nette verzendverpakking geeft klanten vertrouwen dat je ook op andere vlakken ‘netjes’ bent. Bijvoorbeeld dat je zorgvuldig met klantgegevens omgaat en retouren correct opvolgt. Dat klantvertrouwen is voor webshops essentieel.”
Toekomst
Voor de toekomst voorspelt Robert Jan nog meer mooie projecten samen met Paardekooper: “Duurzaam verpakken is een big issue in e-commerce en logistiek, met als focus minder lucht en minder verpakkingsmateriaal. Verder moeten verpakkingen het retourproces voor de klant vereenvoudigen, waarbij het belangrijk is dat de verpakking zijn beschermfunctie gedurende het gehele proces behoudt. Er ligt nu een goede basis, maar we moeten ons op dit gebied blijven ontwikkelen. En om ook hier weer in termen van Cruijff te spreken: “Alleen kan je niks, je moet het samen doen.”
Reacties 0