Bol.com verstuurt producten zonder doos

Bol.com verstuurt producten zonder doos

Bol.com verzendt nog dit jaar zo’n 3,5 miljoen producten zonder kartonnen doos. De etailer laat de kartonnen doos weg bij alle producten waarbij dat mogelijk is.

Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, printers en koffiezetapparaten biedt de eigen verpakking van het product genoeg bescherming, stelt directeur logistiek Olaf van den Brink van bol.com. “Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen in 2025.” Verpakkingen maken ongeveer twintig procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Daarom kan de webwinkel met duurzame verpakkingsmaatregelen naar eigen zeggen ‘een aanzienlijke impact’ maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.

Bol.com laat verder weten een nieuwe verzendzak van gerecycled plastic te introduceren als alternatief voor de kartonnen doos. Hiermee worden artikelen als rugzakken, handdoeken en kleding op maat ingepakt, zodat er meer pakketjes per bezorging mee kunnen. In vergelijking met de kartonnen doos, levert de verzendzak naar verwachting een CO2-reductie van negentig procent per verpakking op.

De etailer wil verder de loze ruimte in verpakkingen terugdringen. Daarvoor zijn nieuwe, geavanceerde inpakmachines in gebruik genomen. Inmiddels maakt bol.com gebruik van zeven van deze machines, die de CO2-uitstoot verminderen. De komende jaren zal dit aantal groeien naar ruim 25 en blijft het webwarenhuis experimenteren en innoveren met het onderwerp.


Changemakers in Retail op 23 mei
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Kom donderdag 23 mei 2019 naar de Metaal Kathedraal in Utrecht en ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Maak nu gebruik van het early bird-aanbod, waarbij je twee tickets krijgt voor de prijs van één. Deze actie loopt nog tot en met 23 maart. Ga naar de website voor meer informatie en om je aan te melden: changemakersinretail.nl.

Reacties

Lijkt me niet zo handig met retouren. Dan kun je het wel hebben over CO2 reductie, maar hoe duurzaam is de influx aan b-stock en compleet onverkoopbare artikelen? Net zoals Amazon maar rechtstreeks in de kliko tyfen dan?

Geplaatst door Niceaux B op 11 april 2019 om 11:39

Hoezo c02 neutraal ??
Wat denken we ervan wat een belasting aan het milieu ??
De artikelen komen binnen in bruine dozen, die gooien we weg, laten we afvoeren.
We kopen bedrukte dozen met bol.com erop , ook deze worden weer bezorgd, en dan nog alle transport .

Nee we denken echt aan het milieu ?!?!

Geplaatst door ikke weet het op 12 april 2019 om 17:35

Laatste nieuws









RetailTrends