HEMA gaat naar een derde continent

HEMA gaat naar een derde continent

HEMA wil naast Europa en Azië nog op een ander continent winkels openen. “We gaan daar onze eigen spullen verkopen via franchisers, online en via winkels”, zegt ceo Tjeerd Jegen in het AD.

Om welk continent het gaat, wil Jegen nog niet zeggen. HEMA maakte woensdag bekend meer te investeren in zijn thuismarkt, maar dat betekent volgens de topman niet dat er een rem komt op de buitenlandse plannen. “We verwachten juist meer omzetgroei te halen uit het buitenland.” Tot dusver opende HEMA eigen filialen over de grens, maar voortaan wordt alleen nog met franchisenemers samengewerkt.

HEMA kondigt binnenkort deals aan met grote retailers uit Frankrijk en Duitsland, zegt Jegen in het FD. Ook wordt een samenwerking gestart met een Nederlands en een internationaal webwarenhuis. De groeistrategie van HEMA bestaat uit drie pilaren, legt hij uit. “Investeren in onze thuismarkten, groei via partners en kostenbesparingen.”

HEMA leed vorig jaar een verlies van bijna 233 miljoen euro, grotendeels als gevolg van een afschrijving op de goodwill van 226 miljoen euro. Zonder die afboeking zou het nettoverlies beperkt zijn gebleven tot 6,6 miljoen euro. De retailer maakte bij de publicatie van zijn jaarcijfers verschillende strategiewijzingen bekend. Zo komen de producten ook bij andere retailers te liggen en opereert de winkelketen in het buitenland voortaan onder de naam HEMA Amsterdam.

Lees op RetailTrends meer over het afgelopen jaar van HEMA en de strategische ommezwaai.
 

Reacties

Ik vraag me ten zeerste af of het Hema gaat lukken.
In ieder continent een paar franchise winkels openen daar win je de oorlog niet mee. Het continent betreft zuid Amerika / Mexico.

Dropshipping via webplatformen bereik je wel een hoop mensen mee maar of het ook knaken opleverd is maar de vraag met alle retouren.

Geplaatst door Inside Information op 11 april 2019 om 10:30

Het lijkt me zinvol voorlopig alle nadruk te leggen op de verhoging van de vloerproductiviteit. Zo lang de oud-op-oud omzet daalt of gelijk blijft, is de aankondiging van grootse texpansieplannen en verkoop via andere kanalen m.i. slechts windowdressing. Wees eerlijk en realistisch in de berichtgeving. Dat voorkomt te hoge verwachtingen en latere teleurstellingen. Het lek is nog lang niet boven!

Geplaatst door Ton Bos op 11 april 2019 om 11:37

Laatste nieuws









RetailTrends