HEMA wil naast Europa en Azië nog op een ander continent winkels openen. “We gaan daar onze eigen spullen verkopen via franchisers, online en via winkels”, zegt ceo Tjeerd Jegen in het AD.
Om welk continent het gaat, wil Jegen nog niet zeggen. HEMA maakte woensdag bekend meer te investeren in zijn thuismarkt, maar dat betekent volgens de topman niet dat er een rem komt op de buitenlandse plannen. “We verwachten juist meer omzetgroei te halen uit het buitenland.” Tot dusver opende HEMA eigen filialen over de grens, maar voortaan wordt alleen nog met franchisenemers samengewerkt.
HEMA kondigt binnenkort deals aan met grote retailers uit Frankrijk en Duitsland, zegt Jegen in het FD. Ook wordt een samenwerking gestart met een Nederlands en een internationaal webwarenhuis. De groeistrategie van HEMA bestaat uit drie pilaren, legt hij uit. “Investeren in onze thuismarkten, groei via partners en kostenbesparingen.”
HEMA leed vorig jaar een verlies van bijna 233 miljoen euro, grotendeels als gevolg van een afschrijving op de goodwill van 226 miljoen euro. Zonder die afboeking zou het nettoverlies beperkt zijn gebleven tot 6,6 miljoen euro. De retailer maakte bij de publicatie van zijn jaarcijfers verschillende strategiewijzingen bekend. Zo komen de producten ook bij andere retailers te liggen en opereert de winkelketen in het buitenland voortaan onder de naam HEMA Amsterdam.
Lees op RetailTrends meer over het afgelopen jaar van HEMA en de strategische ommezwaai.
Ton Bos 11 apr, 13:37
Inside Information 11 apr, 12:30