'Volledig herstel van consumptie duurt nog jaren'

'Volledig herstel van consumptie duurt nog jaren'

Een gemiddeld Nederlands huishouden geeft meer euro’s uit dan in 2008, maar krijgt daar minder producten en diensten voor terug. Ondanks de aantrekkende economie verandert dat beeld maar geleidelijk, blijkt uit cijfers van ING Economisch Bureau.

Huishoudens consumeerden in 2017 gemiddeld zo’n zes procent minder dan voor de crisis. Zij spendeerden drie procent meer dan in 2008, maar door prijsstijgingen van in totaal negen procent konden ze daar minder voor kopen. Ook met de aantrekkende consumptie van dit en vorig jaar meegerekend, komt een gemiddeld huishouden nog steeds beneden het consumptieniveau van voor de crisis uit. 

Een groter deel van de consumptie besteden huishoudens aan basisbehoeften: 41 procent in 2017 ten opzichte van 36 procent in 2008. Verder gaven zij onder meer een groter deel uit aan voedsel en alcoholvrije drank, met 10,8 procent in 2017 tegenover 10,1 procent in 2008. Dat komt doordat de voedselprijzen harder zijn gestegen dan gemiddeld.

Volledig herstel van de consumptie laat nog jaren op zich wachten, voorspelt ING. Het inkomen stijgt waardoor ook de consumptie aantrekt, maar tegelijkertijd gaat een groot deel daarvan naar zorg en besparingen voor onder meer pensioen. Het kan nog tot 2025 duren voordat huishoudens weer evenveel goederen en diensten kopen als in 2008.
 

Reacties 1


Reinder Koornstra 11 apr, 16:21

Ik vraag me altijd weer af of politici én retailers deze werkelijkheid willen aanvaarden. Bij beide groepen tref ik regelmatig een optimisme aan dat echt nérgens op gebaseerd is! Nu we middenin de energietransitie zitten zal dat zowel invloed hebben op de prijzen, maar daarnaast zal het beschikbare geld steeds vaker voor andere uitgaven nodig zijn!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!