Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Salesfloor, Subway en Puma.
SocialShop
Salesfloor, een Amerikaans mobiel platform voor winkelmedewerkers, introduceerde deze maand de app SocialShop. Via een profiel op de app kunnen winkelmedewerkers hun ‘shoppable Instagramberichten’ delen met klanten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om productfoto’s of marketingmateriaal. Als een gebruiker vervolgens op het product in de app klikt en deze aanschaft, krijgt de winkelmedewerker hier credits voor.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Salesfloor, Subway en Puma.
SocialShop
Salesfloor, een Amerikaans mobiel platform voor winkelmedewerkers, introduceerde deze maand de app SocialShop. Via een profiel op de app kunnen winkelmedewerkers hun ‘shoppable Instagramberichten’ delen met klanten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om productfoto’s of marketingmateriaal. Als een gebruiker vervolgens op het product in de app klikt en deze aanschaft, krijgt de winkelmedewerker hier credits voor.
Stylisten van het Amerikaanse warenhuis Neiman Marcus maken inmiddels al gebruik van SocialShop. Salesfloor wil met de app inspelen op de mogelijkheid om producten te verkopen met gebruik van social media. Op dit moment is SocialShop alleen nog beschikbaar voor Instagram, maar Salesfloor wil later dit jaar de app met meer sociale kanalen verbinden.
Subway Listens
Subway voegde onlangs de functie ‘Subway Listens’ aan zijn app Subcard toe om zo directe feedback van klanten te krijgen. Wie het tabje opent, krijgt een vragenlijst voorgeschoteld over de beleving tijdens zijn bezoek. Deze lijst kan tot vijf dagen na bezoek worden ingevuld, met de informatie van restaurantbon erbij, en neemt volgens de sandwichketen hoogstens een minuut tijd in beslag. Subway wil naar eigen zeggen zijn aanbod zo nog beter afstemmen op de wensen van de klant. De functie is in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Zweden, Ierland en het Verenigd Koninkrijk beschikbaar.
Puma LQD Cell
Puma introduceerde onlangs sportschoenen met ingebouwde augmented reality. Wie deze schoenen, die bijna volledig zijn bedekt met 2D QR-codes, scant met de nieuwe app Puma LQD Cell ontgrendelt een aantal virtuele functies, waaronder verschillende filters en games. Gebruikers kunnen onder meer hun sneaker ‘in vlammen zien opgaan’ of in een ander virtueel model zien ‘exploderen’. Welk deel van de schoen gescand wordt, bepaalt welke functie wordt geopend. Foto’s en video’s van de virtuele filters kunnen direct via de app op social media worden geplaatst.
Puma LQD Cell is al beschikbaar via iOS en binnenkort ook voor Android. Puma zegt in de toekomst door te willen gaan met het toevoegen van AR-ervaringen. Het is volgens de retailer het antwoord op 'een wereld waarin de grens tussen realiteit en een virtuele wereld steeds vager wordt'.