'Hudson’s Bay zwakker dan V&D voor faillissement'

'Hudson’s Bay zwakker dan V&D voor faillissement'

De koerswijziging van Hudson’s Bay, waarbij de warenhuisketen zich meer op het middensegment wil richten, is kansloos. De warenhuisketen is er het afgelopen jaar nauwelijks in geslaagd zijn merkpositie in Nederland te versterken. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Met een verschuiving naar het middensegment zou Hudson’s Bay meer richting de oude positie van V&D bewegen, maar de Canadese keten heeft een beduidend slechtere reputatie dan de Nederlandse warenhuisformule voor zijn faillissement had. Hudson’s Bay scoort respectievelijk 75, 75 en tachtig procent lager op de drie kenmerkende factoren van V&D destijds: degelijkheid, bereikbaarheid en prijs/kwaliteitverhouding. Bovendien stond V&D voor het faillissement in 2015 op de vijftiende positie in de top honderd van sterkste retailmerken. Hudson’s Bay staat nu op plaats 75, slechts drie plaatsen hoger dan een jaar terug.

Ook bij de Bijenkorf komt Hudson’s Bay qua merkkracht nog niet in de buurt. Wat de Nederlandse consument waardeert aan Hudson’s Bay zijn de internationale uitstraling, de kwaliteit van het assortiment en de zelfverzekerde houding. Maar op die vlakken scoort de Bijenkorf respectievelijk twintig, 47 en 42 procent hoger dan Hudson’s Bay. Alleen de afwisseling in het assortiment van de kwakkelende warenhuisketen wordt door consumenten iets beter beoordeeld dan bij de Bijenkorf.

“Het is noodzakelijk om in pijlsnel tempo meer sympathie te kweken bij de consument”, stelt Beerda. Daarnaast moet volgens hem de urgentie om te kopen bij Hudson’s Bay drastisch worden verhoogd. Doordat de Bijenkorf in de afgelopen jaren steeds verder is opgeschoven naar het luxesegment, liggen er volgens hem kansen om met acties als de vroegere Dwaze Dagen van de Bijenkorf reuring rond het merk te krijgen.

Mislukt avontuur
Volgens retailkenner Rupert Parker Brady is het nog niet te laat voor Hudson’s Bay. “Het kan toch niet zo zijn dat Hudson’s Bay zich zo makkelijk laat afserveren als een mislukt avontuur”, stelt hij op RetailTrends. “De Nederlandse consument verdient beter.” Volgens hem moet in de vijftien steden beter worden ingespeeld op regionale behoeften en moeten de verschillende etages anders benut worden.

Lees op RetailTrends de hele analyse van Rupert Parker Brady over wat er mis is bij Hudson’s Bay.
 

Reacties 6


Suus Jansen 19 apr, 10:30

Al die negativiteit weer in de media, wat smullen ze er toch weer van, leedvermaak is blijkbaar waar de meeste mensen blij van worden in deze tijd, zo triest! het komt niets en niemand ten goede, juist het tegenovergestelde, dus waarom? Ik kom regelmatig in Hudson Bay Tilburg. Mooie winkel en prachtige merken, goede acties en goed en klantvriendelijk personeel.


Bas De wit 18 apr, 21:27

Kom er regelmatig
Vind het jammer dat het niet in eindhoven zit
Is best luxe voor een shop in shop die normale prijze vragen
Zal het jammer vinden als ze gingen sluiten


Hugo Vis 18 apr, 17:41

Verleden week nog bij Hudson’s Bay in Amstelveen geweest, een regelrechte aanfluiting. Roltrappen zijn nog het mooist, maar die stoppen bij de 1e verdieping. Voor de rest; geen vloerafwerking, wat decor werk, een merkaanbod van nog geen 10% van de Bijenkorf en ongeïnteresseerd personeel (kan het ze niet eens kwalijk nemen)


Johannes Rüth 18 apr, 14:13

Een ding staat vast. Middensegment bestaat niet meer! Of Action Big Bazar ten opzichte van Bijenkorf.


Roel van de laar 18 apr, 13:11

Ik ben het geheel eens met Richard, stop met negatieve publicaties en help retail mee om het mooie van fysiek winkelen te belichten...


Richard Ockeloen 18 apr, 09:43

Laten we nou is stoppen met het vergelijken van de Hudson's formule met die van V&D en ook met andere negatieve berichtgeving over dit mooie bedrijf waar dagelijks honderden mensen, zoals jij en ik keihard aan het werk zijn iets moois te maken van dit bedrijf l deze formule. Ook ik hoor en lees de verhalen en ja er zitten ook feitelijkheden in, maar als je dan aan mensen vraagt over het hoe en het waarom zij een mening zijn toebedeeld dan kom je er achter dat ze of nooit of wel eens een tijd geleden in een van de Hudson's warenhuizen zijn geweest. Als we nu eens met ze alle zaken wat positiever zouden belichten en hier ook verslag van zouden doen, dan zou de economie l het vertrouwen hierin ook iets meer toenemen is mijn mening.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!