Negen van de tien Nederlanders doet mee aan één of ander retailspaarsysteem. “Sparen blijft populair. De reden om mee te doen is wel iets veranderd. Tegenwoordig sparen klanten omdat ze een product vaak kopen of toch al vaste klant zijn bij een bepaalde zaak”, aldus Riske van de Weerd van onderzoeksbureau Interview-NSS.
Douwe Egberts geeft naar schatting jaarlijks 2,5 miljard waardepunten uit. Daarvan wordt naar eigen zeggen ruim 80 procent weer ingeleverd bij de Geschenkenwinkel. Een andere grote zegelverstrekker is Albert Heijn. Daar kunnen klanten voor elke euro aan boodschappen voor één dubbeltje een zegeltje kopen. Een boekje met 490 zegels levert 52 euro op, een voordeel van 6,12 procent. Daarnaast konden klanten tot voor kort het bespaarde tegoed storten in het AH Vaste Klanten Fonds. Dit fonds haalde het afgelopen jaar een rendement van net geen zes procent.
Populair zijn ook de eenmalige acties, zoals bij Edah. Daar kon de klant sparen voor een boodschappendoos van 42 euro. De vijf best renderende zegeltjes voor de klant zijn: 1. Edah, 400 euro aan boodschappen levert een boodschappendoos van 42 euro op; 2. AH, de klantzegels leveren 3 euro op bij een investering van 49 euro; 3. Jumbo, 1 euro contant bij een investering van 25 euro; 4. Perla, na het kopen van 25 pakken koffie (totaal 31,25 euro) levert dat één gratis pak koffie op à 1,25; 5. Shell, 275 liter benzine à 1,40 euro (totaal 385 euro) levert 2,50 euro op.
Spaarzegels populair
Gepubliceerd op 24 januari 2006 om 00:00
Reacties 0