'Andere kleur foutmelding levert dubbelcijferige conversiestijging op'

'Andere kleur foutmelding levert dubbelcijferige conversiestijging op'

Door de kleur van een foutmelding oranje in plaats van rood te maken, kan een webshop zijn conversie met vijftien procent verhogen. “Zo zie je dat kleine psychologische aanpassingen voor grote effecten kunnen zorgen”, vertelde neuromarketeer en onderzoeker Tim Zuigeest van ST&T Research tijdens het event Catch the Shopper.

Het gaat om foutmeldingen bij het verkeerd of niet invullen van gegevens tijdens een bestelling, zoals naam of adres. Veel consumenten reageren negatief en haken af als die rood worden weergegeven, legt Zuidgeest uit. Rood roept volgens hem de associatie op met een fout die niet meer te verbeteren is. “Net zoals met een rode pen in een proefwerk, terwijl in dit geval de foutmelding natuurlijk wel op te lossen is.” 

Retailers en merken kunnen in de toekomst niet zonder de inzet van neurowetenschappelijke inzichten, denkt Zuidgeest. Marketeers zouden minder vaak aan consumenten moeten vragen wat ze willen en vaker in het brein moeten kijken. “Want mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen.”

Reacties 4


H Broerse 26 apr, 10:34

Interessant, maar waarom zijn ze op dit moment dan nog rood?


Tim Zuidgeest 26 apr, 14:07

Je hebt gelijk H Broerse :).

Dit komt uit mijn presentatie gisteren bij Catch the Shopper, echter het klopt niet helemaal. Ik liet in de presentatie eerst als voorbeeld voor iets anders de website van fonQ zien.

Daarna liet ik het voorbeeld van de rode foutmelding zien. Echter, daar zag je niet om welke website het ging, dus ik snap dat de auteur van dit artikel aannam dat dit ook fonQ was. Maar dat klopt dus niet :).

Ik heb ze net even gebeld om te vragen of het aangepast kan worden. Dus dat komt vast goed. De resultaten kloppen uiteraard nog steeds en zijn natuurlijk super interessant.

Dan vindt je deze vast ook leuk. Kijk eens naar de website van Coolblue, op een productpagina van een product die in de aanbieding is. Valt je dan iets op aan hoe ze de prijsweergave (oude prijs v.s. nieuwe prijs), weergeven?


Hanky Panky 28 apr, 22:45

Conversie verhoging van vijftien procent? Hahahahaha. Hup mensen rennen naar dit bureau en binnen harken dat geld!!!!


Mark de Winter 1 mei, 09:06

@Tim: kan je iets meer delen over de looptijd en significantie? Ik twijfel ook sterk aan de betrouwbaarheid van deze impact.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!