'Andere kleur foutmelding levert dubbelcijferige conversiestijging op'

'Andere kleur foutmelding levert dubbelcijferige conversiestijging op'

Door de kleur van een foutmelding oranje in plaats van rood te maken, kan een webshop zijn conversie met vijftien procent verhogen. “Zo zie je dat kleine psychologische aanpassingen voor grote effecten kunnen zorgen”, vertelde neuromarketeer en onderzoeker Tim Zuigeest van ST&T Research tijdens het event Catch the Shopper.

Het gaat om foutmeldingen bij het verkeerd of niet invullen van gegevens tijdens een bestelling, zoals naam of adres. Veel consumenten reageren negatief en haken af als die rood worden weergegeven, legt Zuidgeest uit. Rood roept volgens hem de associatie op met een fout die niet meer te verbeteren is. “Net zoals met een rode pen in een proefwerk, terwijl in dit geval de foutmelding natuurlijk wel op te lossen is.” 

Retailers en merken kunnen in de toekomst niet zonder de inzet van neurowetenschappelijke inzichten, denkt Zuidgeest. Marketeers zouden minder vaak aan consumenten moeten vragen wat ze willen en vaker in het brein moeten kijken. “Want mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen.”

Reacties

Interessant, maar waarom zijn ze op dit moment dan nog rood?

Geplaatst door H Broerse op 26 april 2019 om 10:34

Je hebt gelijk H Broerse :).

Dit komt uit mijn presentatie gisteren bij Catch the Shopper, echter het klopt niet helemaal. Ik liet in de presentatie eerst als voorbeeld voor iets anders de website van fonQ zien.

Daarna liet ik het voorbeeld van de rode foutmelding zien. Echter, daar zag je niet om welke website het ging, dus ik snap dat de auteur van dit artikel aannam dat dit ook fonQ was. Maar dat klopt dus niet :).

Ik heb ze net even gebeld om te vragen of het aangepast kan worden. Dus dat komt vast goed. De resultaten kloppen uiteraard nog steeds en zijn natuurlijk super interessant.

Dan vindt je deze vast ook leuk. Kijk eens naar de website van Coolblue, op een productpagina van een product die in de aanbieding is. Valt je dan iets op aan hoe ze de prijsweergave (oude prijs v.s. nieuwe prijs), weergeven?

Geplaatst door Tim Zuidgeest op 26 april 2019 om 14:07

Conversie verhoging van vijftien procent? Hahahahaha. Hup mensen rennen naar dit bureau en binnen harken dat geld!!!!

Geplaatst door Hanky Panky op 28 april 2019 om 22:45

@Tim: kan je iets meer delen over de looptijd en significantie? Ik twijfel ook sterk aan de betrouwbaarheid van deze impact.

Geplaatst door Mark de Winter op 1 mei 2019 om 09:06

Laatste nieuws









RetailTrends