Advertorial: Rituals en Harmeling: het succes van een duurzaam partnerschap

Advertorial: Rituals en Harmeling: het succes van een duurzaam partnerschap

Harmeling Interieurs werkt sinds 2005 voor Rituals, toen nog nieuwkomer op de wellness- en cosmeticamarkt. Het merk groeide wereldwijd uit naar 750 winkels en 1.500 wholesale shops. De sky is the limit en Harmeling ontwikkelt volop mee. Hoe is de samenwerking anno 2019? Een interview met Richard Lems, Director Format & Design bij Rituals.

Wat is het meest recente interieur waaraan Harmeling een bijdrage leverde?
“We openen een tot vier winkels per week. Voor de meeste winkels levert Harmeling een groot deel van het interieur. Op jaarbasis zijn er 280 interieurprojecten. De meest recent opgeleverde winkel -op moment van schrijven- is er een in Duitsland denk ik. Opvallend is dat in de afgelopen drie maanden, 60% van de winkels nieuwbouwlocaties zijn. Vanaf oplevering van de nieuwbouw tot en met opening van de winkel wordt standaard en wereldwijd slechts drieënhalve week ingepland voor de productie en installatie en een dag voor de montage van het interieur. Harmeling is dan al in de zomer gestart met tekenen en produceren om de piekbelasting in de wintermaanden aan te kunnen. “

Harmeling staat aan de wieg van nieuwe interieurconcepten van Rituals. Kun je daar een recent voorbeeld van noemen?
“Wij hebben eigen designers en engineers, die heel nauw samenwerken met de interieurbouwer. Prototyping gebeurt vaak in Rijssen. Regelmatig bezoekt een Rituals delegatie dan de inspiratieruimte bij Harmeling om nieuwe concepten en meubelen door te kunnen ontwikkelen. Binnenkort komt er een nieuwe shop-in-shop op de markt voor in de grote internationale warenhuizen. Denk aan de Bijenkorf, Macy’s en Lafayette. Wij willen blijven opvallen tussen het overwegend hoogglans zwart en wit op de luxe cosmeticaverdiepingen. Dit nieuwe wholesale concept is lichter dan de huidige Rituals interieurs. Eikenhout blijft, maar het driftwood wordt vervangen door een heel strak Chinees patroon. We zitten in de eindfase van de ontwikkeling, die op het moment dat we gaan uitrollen maar een klein jaar geduurd heeft.“

Wat is de grootste uitdaging in de ontwikkeling van het wholesale concept?
“Uitdaging voor Harmeling was deze shop-in-shop helemaal modulair te maken. Zoveel mogelijk prefab, goed wereldwijd te transporteren, snel en eenvoudig door lokale interieurbouwers te monteren met een begrijpelijke en universele gebruiksaanwijzing. Onze winkels zijn al modulair, maar voor het wholesale concept was nog altijd vakmanschap ter plaatse vereist.“

Kun je Harmeling beschrijven in 3 woorden?
“Betrouwbaar, denkt mee, levert kwaliteitswerk.”

Wat vind je van de samenwerking?
“Die is hoe samenwerking moet zijn. We werken als collega’s aan onderscheidende Rituals interieurs. Het Rituals team bij Harmeling is zeer betrokken. Onze vaste contacten sturen met trots foto’s van winkels die ze tegenkomen op vakantiebestemmingen. De samenwerking levert ons beide veel op. We hoeven elkaar weinig uit te leggen, weten wat we wel en niet willen. Wat even slikken was voor Harmeling, was het dual sourcing beleid dat we sinds enkele jaren hanteren. Dat hebben we consequent ingevoerd voor onze producten en interieurs. Dat we ook werk uitbesteden bij andere interieurbouwers heeft niets te maken met ontevredenheid, maar alles met schaalgrootte. We blijven groeien en moeten omwille van continuïteit risico’s spreiden. We gaan meer doen, dus geen van de partners zal uiteindelijk handel kwijtraken. Besparingen die we kunnen maken door efficiëntere outsourcing, zie je terug in de winkels. Dual sourcing zet onze partners ook op scherp wat betreft meedenken en innoveren. Harmeling pakte de nieuwe manier van werken die hieruit voortvloeide perfect op.”

Wat is het belang van het interieur voor Rituals?
“Onze interieurs zorgen voor een wereldwijde merkbeleving. Al is niets in de huidige winkels nog hetzelfde als in 2005 -het begin van onze samenwerking- de uitstraling bleef. Op details innoveren we continu, maar onze interieurs ademen Rituals. Het interieur werkt voor onze producten, niet andersom. Het zijn de producten die het totaalplaatje kloppend maken. Ook als we ons logo op de pui weglaten, moet je een ding zeker weten: dit is Rituals.”

Zou je Harmeling aanbevelen bij anderen?
“Zeker en dat heb ik in de loop van onze samenwerking ook meermalen gedaan! Ga ik af op mijn eigen ervaring dan denk ik dat de meerwaarde van Harmeling vooral zit in het partnership op de lange termijn. Daar is de organisatie echt op ingericht.“

Winkelinrichting door Harmeling
Benieuwd naar de foto’s van de ingerichte winkels? Bekijk de referentie Rituals.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!