Trends seminar 2006
Gepubliceerd op 27 januari 2006 om 00:00
In deze nieuwe tijd met uiteenlopende invloeden en technieken voegen steeds meer producenten hun sterke punten samen om tot radicaal nieuwe producten te komen. Denk daarbij aan senseo (Philips en Douwe Egberts) en de beertender (Heineken met Krups) of H&M met Karl Lagerfeld. Ook branchebreed ontstaan steeds meer zijverbindingen, zoals bij de farmaceutische industrie die samenwerkt met de voedingsbranche.
Door het combineren ontstaan er veel verschillende trends en mentaliteiten naast elkaar, waarbij er veel ruimte is voor eigen interpretatie. Daarbij kent één trend vaak verschillende uitingsvormen. Om enige duidelijkheid te scheppen in de verschillende uitingen, introduceert Boland verschillende interpretatiemogelijkheden, genaamd mindsets. In haar lezing ging ze uit van vier verschillende mindsets:
Stil: Ontdaan van overbodige details, puur, het design-gevoel.
Nostalgisch: Veilig, herkenbaar, het klassiek gevoel.
Speels: vrolijk, onbevangen, onconventioneel, het ‘inner smile gevoel’.
Extreem: provocerend, experimenteel, ‘rebels gevoel’.
Christine Boland liet zien dat de vier mindsets in elk product terug komen. Daarbij is het aan de aanbieder de taak om als inspirator de eigen stijl te communiceren. Daarbij hoort een (mix) van de mindsets die als leidraad kan dienen bij de invulling van deze stijl.
Reacties 0