Ahold Delhaize-topman: 'Amazon en Alibaba moeten zich nog bewijzen'

Ahold Delhaize-topman: 'Amazon en Alibaba moeten zich nog bewijzen'

Ahold Delhaize beschikt op gebied van voeding over kennis die bij spelers als Amazon en Alibaba ontbreekt. “Voeding is iets heel anders dan elektronica, kleding of boeken”, zegt ceo Frans Muller van het supermarkconcern in een interview met NRC.

Amazon en Alibaba zouden volgens Muller disruptors in de foodmarkt kunnen zijn, maar moeten dat eerst nog bewijzen. Hij wijst erop dat Ahold Delhaize over een periode van 150 jaar kennis heeft opgedaan over onder meer inkoop, vervoer en verwerking van voeding. “Bovendien gaat een goede zeventig procent van al onze verkopen via klantenkaarten, dus we hebben heel veel kennis over de klanten die bij ons voeding kopen.”

Muller noemt verder de verschillende lokale merken van Ahold Delhaize, met in totaal 6700 supermarkten in diverse landen. Daardoor heeft het bedrijf volgens hem zeer gedetailleerde kennis over welke producten in welke specifieke gebieden populair zijn. “Daar heeft Alibaba nul komma nul sjoege van.”

Muller nam precies een jaar geleden het stokje over van Dick Boer als topman van Ahold Delhaize. Boer blikt in het komende nummer van RetailTrends uitgebreid terug op zijn carrière als ceo. Zo kijkt hij terug op de verschillende reorganisaties, volgens hem de zwaarste momenten voor een leider. “Ik heb het een aantal keer moeten doen en daar lag ik wakker van.” De nieuwe RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een membership.
 

Reacties 3


Nils Kijkuit 1 jul, 11:52

Dat is een ietsie pietsie naïef van deze Ahold meneer. Amazon heeft - naast hun eigen WholeFoods waar ze veel van leren natuurlijk - samenwerkingen met grootgrutters zoals Monoprix in Frankrijk in het kader van Amazon Now. En Alibaba heeft Hema (sans de rookworsten) in China.

Achterstand? Wellicht! Maar nul komma nul sjoege? Nah. Dat zou wel eens een harde wake-up call kunnen worden.


Sigrid Verbrugge 2 jul, 09:19

Eens dat AH en Ahold zeer veel kennis op vers heeft. Alibaba met Hema IS wel degelijk een disruptor binnen food en food service. Zowel op innovatie als op logistiek. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat ik 1 boodschap thuisbezorgd krijg binnen een half uur...(soms zelfs 15min)


Mario van Schaik 2 jul, 13:18

Albert Heijn is een fantastisch bedrijf. Maar als Ahold Delhaize ceo Frans Muller stelt: 'Amazon en Alibaba moeten zich nog bewijzen', dan kan dit mogelijk een verkeerde inschatting zijn. Zij hebben zich al op andere terreinen bewezen. Dit is niet de eerste keer, LIdl werd eerder ook onderschat en is intussen een geduchte concurrent.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Ik zou mij daarom zeer goed voorbereiden op de komst van deze nieuwe "supermarkten".

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!