Megawinkel heeft grote gevolgen

De opening van de grootste shoppingmall in Europa, CentrO, heeft grote invloed gehad op de resultaten van retailers in het nabijgelegen Oberhausen. “CentrO heeft hier alles kapot gemaakt. Ook onze omzet is meer dan gehalveerd sinds de opening van CentrO sinds 1996. De enige reden waarom we er nog zijn is dat dit winkelpand ons eigendom is”, zegt Reinhard Behrnert, winkelier in het oude centrum van Oberhausen.

Volgens planoloog dr. David Evers, onderzoeker bij het Ruimtelijk planbureau te Den Haag is dit een herkenbaar tafereel, ook in Nederland. Vanaf 2010 zal Nederland soortgelijke shoppingmalls kennen. Dat de consument er klaar voor is, bewijst het grote succes van CentrO. Het centrum heeft een vloeroppervlakte van 70.000 vierkante meter. Elk bezoek is een beleving, waar de vele evenementen aan bijdragen. Van ijssculpturen tot lichtshows, Verder zijn er talloze horecagelegenheden, een pretpark en twee megatheaters. De ondergang van de oude stadskern komt door de productkeuze van CentrO. “ In het winkelaanbod van CentrO ligt vooral de nadruk op winkels met luxe cadeau-artikelen en mode. Juist die producten waarvoor mensen vroeger naar het oude stadscentrum gingen”, zegt Evers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!