Blokker bezorgt in België niet meer aan huis

Blokker bezorgt in België niet meer aan huis

Consumenten in België kunnen online bestellingen bij Blokker voortaan alleen in de winkel ophalen. “Als het over e-commerce gaat, nemen we een defensieve houding aan”, zegt ceo Geert Kampschoër van Blokker België tegenover Gondola.

Blokker legt in België de focus op de fysieke winkels, die volgens de topman als ‘echte non-food buurtwinkels’ fungeren. Van een vertrek uit België is volgens hem nooit sprake geweest. “We gaan ervan uit dat het aantal van 124 winkels in België hetzelfde zal blijven.” Mogelijk worden meer winkels verbouwd volgens het nieuwste concept in Leuven. Daar is een kleine winkel van 180 vierkante meter geopend, met een assortiment dat beter aansluit bij de Belgische markt.

Eerder dit jaar bleek uit interne documenten van Blokker dat een vertrek uit België werd overwogen om de verliezen terug te dringen. ‘Sluiting van België vermindert de totale cash burn aanzienlijk’, stond daarin te lezen. Blokker wil de rode cijfers – tachtig miljoen euro in 2018 – in 2021 hebben omgebogen in winst.

In het verleden had Blokker nog tweehonderd winkels bij onze zuiderburen. De winkelketen is sinds april in handen van Michiel Witteveen, die ook Big Bazar overnam van de familie Blokker.
 

Reacties 3


Seb Seb 3 jul, 11:19

@Reinder

Inderdaad, als je ook bekijkt wie aan het hoofd van Blokker België staat: een opa. Dan snap ik deze beslissing wel. Zowel in Nederland en België wordt maar wat geprobeerd, telkens door een andere leiding. Marktonderzoek en in gesprek gaan met de klanten en weggelopen klanten, gebeurd niet.

Binnen nu en 2 jaar is het einde oefening, dan is Blokker 'netjes' gecontroleerd afgeserveerd en is de familie Blokker gemakkelijk van een hoofdpijndossier verlost geweest.


Reinder Koornstra 2 jul, 14:58

Er ís bij Blokker geen strategie te bekennen, via Trial&Error worden wat aanpassingen gedaan, maar daar blijft het bij!


Henk Vis 2 jul, 10:47

Ik vind het een vreemd besluit, gezien er weinig kosten zijn te besparen: er was immers geen distributiecentrum in België en ook geen e-commercekantoor.

Vraag dan een paar euro bezorgkosten voor verzendingen naar België. Bespaar desnoods op Belgische marketing, maar helemaal niets?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!