HEMA boekt meer omzet, maar ook meer verlies

HEMA boekt meer omzet, maar ook meer verlies

HEMA heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 10,7 miljoen euro. Een jaar eerder stond de retailer in die periode nog zes miljoen euro in het rood.

Het hogere verlies komt deels doordat HEMA is overgestapt op IFRS 16 lease, een nieuwe boekhoudingsstandaard. De overgang zorgde dat het nettoverlies 2,3 miljoen euro hoger uitviel. Daarnaast was er een eenmalige fiscale post van twee miljoen euro. Zonder die effecten zou het nettoverlies nagenoeg gelijk zijn gebleven.

De omzet van HEMA groeide in het eerste kwartaal met 2,5 procent tot 298,7 miljoen euro. Like-for-like nam de omzet met 0,3 procent toe en in Nederland bleef die vrijwel gelijk. Het genormaliseerde ebitda kwam uit op 50,8 miljoen, tegenover 19,5 miljoen euro een jaar eerder. Zonder de impact van het nieuwe boekhoudingssysteem, bedraagt het ebitda 18,5 miljoen euro. 

De internationale omzet van HEMA is ook verder gestegen. De retailer opende in het eerste kwartaal zes internationale winkels: twee in Oostenrijk, één in België en één in Duitsland. In samenwerking met franchisepartner Apparel Group werden locaties in de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar geopend. In Duitsland werd met 42,6 procent de grootste omzetgroei geboekt, in Frankrijk nam de netto-omzet toe met 5,2 procent.

Topman Tjeerd Jegen spreekt van een ‘solide kwartaal’ voor HEMA. “De netto omzet is verder gestegen doordat we nieuwe winkels hebben geopend en online meer hebben verkocht.” De online omzet levert volgens de ceo weer een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei, omdat het nieuwe distributiecentrum voor online bestellingen sinds enkele maanden volledig operationeel is. Daarnaast profiteerde de retailer naar eigen zeggen sterk van het vernieuwde beauty-assortiment B.A.E. dat in het eerste kwartaal is geïntroduceerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!