Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Picnic, Gucci en Shiseido.
Picnic
Picnic heeft zijn app vernieuwd. Zo heeft de navigatie een update ondergaan, waarbij is gekeken hoe klanten in de app door de virtuele winkel lopen. Doordat de structuur van de app hierop is aangepast, moet het boodschappen doen 25 procent sneller gaan en wordt de zoektocht naar producten makkelijker, beweert de online supermarkt. Ook het productassortiment heeft een update gekregen met een aanvullig van duizend nieuwe producten. Er zijn nu zo'n zevenduizend producten beschikbaar in de app. In de categorie ‘nieuw’ kunnen gebruikers zien welke producten aan het assortiment zijn toegevoegd. En dan is er nog de nieuwe categorie ‘Dingen die je nergens anders vindt’, waar onder meer wijnpakketten, meerdere...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Picnic, Gucci en Shiseido.
Picnic
Picnic heeft zijn app vernieuwd. Zo heeft de navigatie een update ondergaan, waarbij is gekeken hoe klanten in de app door de virtuele winkel lopen. Doordat de structuur van de app hierop is aangepast, moet het boodschappen doen 25 procent sneller gaan en wordt de zoektocht naar producten makkelijker, beweert de online supermarkt. Ook het productassortiment heeft een update gekregen met een aanvullig van duizend nieuwe producten. Er zijn nu zo'n zevenduizend producten beschikbaar in de app. In de categorie ‘nieuw’ kunnen gebruikers zien welke producten aan het assortiment zijn toegevoegd. En dan is er nog de nieuwe categorie ‘Dingen die je nergens anders vindt’, waar onder meer wijnpakketten, meerdere soorten geitenmelk en lokale producten als chocolade van De Bonte Koe te vinden zijn.
Shiseido
Gezichtscrème die helemaal matcht met jouw huid altijd thuis op voorraad hebben? Shiseido zegt het te kunnen waarborgen met zijn nieuwe abonnementsdienst Optune. De app van het Japanse cosmeticamerk analyseert de huid op basis van een foto van de gebruiker. Daarnaast kan de gebruiker informatie die invloed heeft op de conditie van de huid, zoals het weer en de menstruatiecyclus, aan de app doorgeven. Op basis van deze gegevens wordt de ‘best matchende’ gezichtscrème van het merk geselecteerd. Voor een bedrag van 81 euro per maand sluiten gebruikers een abonnement af en ontvangen zij een dispenser en vijf serums met de geselecteerde crème thuis.
De maandelijkse bijdrage geeft gebruikers onbeperkt toegang tot de app en daarbij ontvangen zij de nodige navullingen. Optune is nu alleen nog beschikbaar in Japan, maar bij succes wordt de dienst mogelijk naar andere landen uitgebreid. In dat geval wordt het voor Shiseido nog wel een uitdating om de grotere verscheidenheid aan huidtypes aan een best passende crème te linken.
Gucci
High fashionmerk Gucci heeft in samenwerking met app-ontwikkelaar Wannaby een tool in zijn app geïntegreerd waarbij gebruikers virtueel schoenen kunnen passen. De gebruiker kiest een schoen uit de Ace-collectie, richt de camera op zijn voeten en kan direct bekijken hoe het schoeisel zijn voeten siert. Het is voor Gucci een ideale manier om de nieuwste modellen uit de collectie op een snelle manier aan het publiek te presenteren. Gebruikers kunnen in de app foto’s van zichzelf met het schoeisel maken en deze direct op social media plaatsen. De nieuwe tool is op dit moment beschikbaar voor iOS-gebruikers.