De omzet van Wehkamp is in het afgelopen boekjaar met tien procent gedaald tot 661 miljoen euro. Een sterke groei in het lente- en zomerseizoen werd volgens de etailer tenietgedaan in het najaar, als gevolg van ‘extreem warm weer’.

Wehkamp zag ook zijn winstgevendheid afnemen. De ebitda liep met 28 procent terug tot zestien miljoen euro, mede als gevolg van de tegenvallende verkoop. De financiële resultaten laten volgens de webwinkel het risico zien van een te grote focus op fashion en de daarbij horende hoge kosten. Wehkamp wil daarom vooral zijn assortiment aan woonproducten verder uitbreiden, met als doel een betere handelsbalans en lager algeheel risico.

Wehkamp lanceerde dit jaar een samenwerking met HEMA en de eerste resultaten hiervan zijn naar eigen zeggen boven verwachting. De samenwerking met de winkelketen wordt daarom uitgebreid met meer productcategorieën. Ook wil Wehkamp komend jaar meer lokale partners aansluiten op zijn platform.

De webwinkel heeft de afgelopen tijd onder meer geïnvesteerd in het personaliseren van de webshop en de mobiele winkelervaring. Meer dan zestig procent van de shopsessies verloopt al mobiel. Ook het lopende boekjaar blijft Wehkamp hierop focussen en de totale investeringen komen naar verwachting uit op negentien miljoen euro.

Ceo Graham Harris omschrijft Wehkamp als ‘een van de meest toonaangevende e-commercebedrijven in Nederland’, met een stabiel aantal van 2,7 miljoen klanten. “Ons assortiment is echter niet altijd optimaal geweest en we zijn momenteel te afhankelijk van fashion.” Door een deel van het onrendabele assortiment op te heffen, wist de etailer in het afgelopen boekjaar al wel zijn brutomarge te verbeteren.