Omzet Wehkamp krijgt klap na 'extreem warm weer'

Omzet Wehkamp krijgt klap na 'extreem warm weer'

De omzet van Wehkamp is in het afgelopen boekjaar met tien procent gedaald tot 661 miljoen euro. Een sterke groei in het lente- en zomerseizoen werd volgens de etailer tenietgedaan in het najaar, als gevolg van ‘extreem warm weer’.

Wehkamp zag ook zijn winstgevendheid afnemen. De ebitda liep met 28 procent terug tot zestien miljoen euro, mede als gevolg van de tegenvallende verkoop. De financiële resultaten laten volgens de webwinkel het risico zien van een te grote focus op fashion en de daarbij horende hoge kosten. Wehkamp wil daarom vooral zijn assortiment aan woonproducten verder uitbreiden, met als doel een betere handelsbalans en lager algeheel risico.

Wehkamp lanceerde dit jaar een samenwerking met HEMA en de eerste resultaten hiervan zijn naar eigen zeggen boven verwachting. De samenwerking met de winkelketen wordt daarom uitgebreid met meer productcategorieën. Ook wil Wehkamp komend jaar meer lokale partners aansluiten op zijn platform.

De webwinkel heeft de afgelopen tijd onder meer geïnvesteerd in het personaliseren van de webshop en de mobiele winkelervaring. Meer dan zestig procent van de shopsessies verloopt al mobiel. Ook het lopende boekjaar blijft Wehkamp hierop focussen en de totale investeringen komen naar verwachting uit op negentien miljoen euro.

Ceo Graham Harris omschrijft Wehkamp als ‘een van de meest toonaangevende e-commercebedrijven in Nederland’, met een stabiel aantal van 2,7 miljoen klanten. “Ons assortiment is echter niet altijd optimaal geweest en we zijn momenteel te afhankelijk van fashion.” Door een deel van het onrendabele assortiment op te heffen, wist de etailer in het afgelopen boekjaar al wel zijn brutomarge te verbeteren. 
 

Reacties

...tuurlijk!

Geplaatst door B C op 5 augustus 2019 om 10:42

Mijn ervaring bij Wehkamp leert: het blijft knokken om de groep loyals te vergroten. En de loyals zelf winstgevend te krijgen. Mensen zijn loyaler aan internet dan aan Wehkamp. Een Omnichannel en marktplaats strategie helpt. Zeker als men bij Wehkamp nieuwe en opgebouwde expertise goed weet te combineren.

Geplaatst door Eduard Plate op 5 augustus 2019 om 11:40

"Wehkamp zag ook zijn winstgevendheid afnemen. De ebitda liep met 28 procent terug tot zestien miljoen euro, mede als gevolg van de tegenvallende verkoop". Is Wehkamp wel winstgevend? Ebitda zegt weinig over verlies of winst.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 5 augustus 2019 om 16:46

Dus de winst is ... ?

Geplaatst door Tim Hoffman Hoffman op 5 augustus 2019 om 17:49

En de volgende die nog meer interieur producten gaat verkopen, Bol, Fonq, Musthaves, Flinders, Made, Westwing, Home24 en noem maar op, de nog paar leuke stenen woonwinkels hebben het al lastig genoeg met de hoge vaste lasten en gemeentelijke regeltjes en de woonboulevards zijn al op sterven na dood, als of klanten met 30 graden in eens kasten en bankstellen online gaan bestellen ipv zomerse kleding?!? Goede move Whekamp!

Geplaatst door K. Vriend op 5 augustus 2019 om 20:08

Mijn ervaring met whenkamp is de laatste jaar knudde
Dingen zijn niet compleet
Vind dit bedrijf erg achteruit gaan
Ben al meer als 35 jaar klant
Maar bestel steeds minder en als ik het weer eens probeer is het weer raak
Ik zit niet op kortingen te wachten of cado bon
Ik wil wat ik bestel iedere keer 2 dagen voor jan met de korte achternaam binnen zotte voor niks
1 dag brengen niet compleet
Tweede dag om dat ze het weer op komen halen
Ben er wel een.beetje klaar mee

Geplaatst door Anja Van hussen op 6 augustus 2019 om 11:53

Wehkamp heeft een veel te dure organisatie t.o.v. de lage omzet. Kijk alleen al naar het logistieke centrum vol high tech en vele handjes, dat rijmt niet met een omzet van 660 miljoen. Los van het feit dat de marges heel dun zijn voor retailers zonder eigen merk.
Vraag is, wat gaat APAX nu doen? Winstgevend wordt het echt niet, of ze moeten groeien naar 1mld omzet bijvoorbeeld...

Geplaatst door Herman Stienissen op 7 augustus 2019 om 18:11

Laatste nieuws

RetailTrends