'Gemak zorgt voor succes bij verpakkingsvrije supermarkt'

'Gemak zorgt voor succes bij verpakkingsvrije supermarkt'

De verpakkingsvrije supermarkt heeft kans van slagen als het zich meer op gemak richt, niet duurder is dan het reguliere alternatief en vaker in het straatbeeld te zien is. Dat stellen startup PuurBezorgd en biologische supermarkt Ekoplaza in RetailTrends

Bij verpakkingsvrije supermarkten moeten consumenten doorgaans hun eigen potten en flessen meenemen, om deze dan in de winkel te vullen. “Mensen willen af en toe wel verpakkingsvrij kopen, maar er is een grote groep die vooral kiest voor gemak”, stelt Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij de biologische supermarkt Ekoplaza. De supermarkt kiest daarom voor plasticvrije producten en liet een speciale, recyclebare verpakkingslijn ontwikkelen. 

Eerder kende Nederland de verpakkingsvrije supermarkten Bag & Buy en Opgeweckt Noord. Beide initiatieven hebben hun deuren moeten sluiten. Sinds dit jaar is de Rotterdamse startup PuurBezorgd actief in Nederland. Bij PuurBezorgd worden de producten in weckpotten geleverd en bij een volgende bestelling worden de vuile weckpotten meegenomen en krijg je er nieuwe voor terug. “We zien dat gemak mensen over de streep haalt”, zegt medeoprichter Martijn Bijmolt. 

Als er meer verpakkingsvrije supermarkten opstaan, dan groeit de sector en wordt het steeds gemakkelijker naakte producten te ontwikkelen en in te kopen, waardoor de kosten voor verpakkingsvrije alternatieven ook omlaag gaat. “De taart wordt dan niet op een andere manier verdeeld, maar wordt groter. Dat is het voordeel ervan”, aldus IJzerman. Meer lezen over verpakkingsvrije supermarkten? Lees het complete artikel in het jubileumnummer van RetailTrends.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends