Multibrandwinkels: directe verkoop door merken is bedreiging

Multibrandwinkels: directe verkoop door merken is bedreiging

Bijna zes op de tien multibrandwinkels zien het als een bedreiging dat merken producten rechtstreeks aan consumenten verkopen. Ze verwachten niet alleen dat het ten koste gaat van hun omzet, maar ze vrezen ook slechts als etalage of marketingkanaal van merken te fungeren. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder 123 retailers.

Driekwart van de multibrandwinkels signaleert dat merken steeds vaker voor direct-to-consumer kiezen. 84 procent verwacht dat deze ontwikkeling zich in de komende vijf jaar zal voortzetten. Merken kiezen er volgens ABN Amro voor, omdat ze zo producten tegen lagere kosten kunnen verkopen en hogere marges kunnen realiseren. Bovendien levert verkoop via bijvoorbeeld een eigen webshop rechtstreeks contact met consumenten op. Met de data die ze zo verkrijgen, denken ze hun assortiment en aanbod te kunnen verbeteren.

Acht op de tien multibrandwinkels geeft aan in te gaan spelen op deze nieuwe ontwikkeling. Als ze hierin slagen, behouden ze volgens ABN AMRO een goede kans om het favoriete verkoopkanaal van de consument te blijven. Zo blijkt dat ruim de helft (56 procent) van de 1212 ondervraagde consumenten hun merkproducten zowel fysiek als online nog steeds het liefst bij een multibrandwinkel koopt. Dertien procent koopt merkproducten nu al liever rechtstreeks bij het merk. De belangrijkste reden om bij een multibrandwinkel te kopen, is de ruimere keuze.

Reacties 8


Hugo Vis 20 sep, 10:46

Ik ben dus niet de enige die dit een probleem vind. En dan hebben we het nog niet eens over de prijsverschillen. Moet echt paal en perk aan gesteld worden. Het is natuurlijk lekker makkelijk, eerst de markt opkomen met medewerking van een gerenommeerde groothandel / importeur, de consument laten kennismaken met het merk via de clientèle van de winkel, passen en adviseren in de winkels, vervolgens onder eigen vlag of via een platform met lagere prijzen deze zelfde consument in kaart brengen en benaderen. Winkelier zouden echt voor het plaatsen van orders moeten onderzoeken of een merk deze oneerlijke concurrentie voor ogen heeft, dat bagatelliseren kan echt niet meer.


B C 20 sep, 11:32

Hoezo is dit een probleem?? Het is gewoon retail evolutie. Multibrand winkels moeten transformeren in het nieuwe warenhuis van de toekomst. Panden, met shop-in-shops business model, waar “ontdekken van” en “betaalbaar” het voornaamste thema zou moeten zijn. Gemixt met leuke eettentjes om lkkr te verblijven. Warenhuizen moeten “offline marketplaces” worden. Volgens mij komen er zometeen leuke pandjes vrij waar dit mogelijk zou zijn....;)


Hugo Vis 20 sep, 11:49

Beste BC,
Als u niet begrijpt dat dit oneerlijke concurrentie is, dan bent u waarschijnlijk geen ondernemer. Een merkhouder heeft een veel grotere marge en veel voordeel bij Google ads en andere advertentie vormen, daar moet een Multibrandstore serieus rekening mee houden.


B C 20 sep, 12:27

Oneerlijke concurrentie wordt altijd geroepen door ondernemers die vast zijn blijven zitten in hun” succesvollere” tijd en nu dan de slachtoffer rol aannemen omdat het voor hun telaat of financieel onmogelijk is om de noodzakelijke transitie te maken... ondernemers die het echte ondernemen zijn kwijtgeraakt. Het denken in mogelijkheden, kansen. Werk overigens al meer dan 25 jaar in de retail, oa bij multbrandstores, monobrand en fast fashion. Die bedrijven die stil zijn blijven staan zijn d’r niet meer, maar de succesvolle kom je nog bijna wekelijks/maandelijks durf ik te wedden.


Laura Roelvind 20 sep, 14:30

B C, ergens werken is totaal iets anders dan zelf ondernemen. Als je het allemaal zo goed weet snap ik niet waarom je nog nooit een bank heb weten te overtuigen om jou een smak geld te geven en zelf een bedrijf bent begonnen.


B C 20 sep, 15:26

De bank heb ik weten te overtuigen Laura, met mijn eigen multibrand concept , offprice dat wel...topmerken tot wel 70% goedkoper dan de adviesprijs , 365 dagen per jaar.. en de bank is happy... Dus ja... geld ligt op straat als je maar wilt kijken. Fijn weekend!


Pieter Klasen 20 sep, 15:45

Er is natuurlijk wel wat aan de hand in de fashion retail wereld.
De komst en de verdere groei van online winkels heeft dit wel duidelijk gemaakt, en is onomkeerbaar...Veel specialisten komen dan al snel met allerlei oplossingen , het feit is en blijft dat de erosie binnen de retail fashion wereld door blijft gaan! Misschien is er wel teveel van alles en is de strijd om de klant en de marge wel meer een zaak van het totale businessmodel opnieuw te definiëren met alle betrokken actoren. Ofwel simpel gezegd samenwerken in vertrouwen en blijven openstaan voor innoverende service naar de finale consument


Serge ‘den Belg’ Van der poorten 23 sep, 07:26

Hugo vis heeft gelijk: merken die online zelf aanwezig zijn zijn hedendaags veel moeilijker te verkopen. Bc heeft ook gelijk al vrees ik dat de aanwezigheid van horeca in een winkel voor beleving alleen al niet meer voldoende is. Als retailer moet je op zoek gaan naar merken die online nauwelijks te vinden zijn en die draaien wel top. Juist nog een vraagje aan bc: hoe noemt je winkel? Lijkt me een tof concept.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!