Besluit statiegeld blik en plastic flesjes vervroegd

Besluit statiegeld blik en plastic flesjes vervroegd

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil begin 2020 een knoop doorhakken over de eventuele invoering van statiegeld op blik en kleine plastic flesjes in 2021. Dat laat de staatssecretaris weten in een brief aan de Tweede Kamer. 

De invoering van statiegeld op blik en kleine plastic flesjes gaat alleen door als het aantal kleine flessen in het zwerfafval begin 2020 niet gereduceerd is met zeventig tot negentig procent. Bovendien moet ook negentig procent gerecycled kunnen worden. "Op basis van de dan voorliggende meetcijfers van het zwerfafval en de rapportage over het negentig procent recyclingdoel zal ik een besluit nemen. Uitstel van de invoering is voor mij geen optie", aldus Van Veldhoven.

Het aantal drankverpakkingen stijgt in het zwerfafval, terwijl dat juist zou moeten dalen, dat is beloofd aan de industrie. Eerder zou eind 2020 een beslissing worden gemaakt over het statiegeldvraagstuk, maar door deze stijging wordt dat moment naar voren geschoven om het probleem zo hopelijk op te lossen.

Reacties 5


Leon Dorsey 30 sep, 11:53

Een blikje bier van eigen merk kost in Duitsland bij bv Lidl 29ct, maar 25ct statiegeld voor het blikje.
In Nederland lopen we achter, en betalen we ook voor het blik, wat we weer weggooien.


Frits Vries 30 sep, 13:07

Waarom wachten??
Start direct.


George Van vlie 1 okt, 06:39

@Frits

Ja lekker logisch hoor. Goh iets met strategisch plannen?


m de jongh 1 okt, 20:44

Waarom zo lang wachten. In Finland is het al ingevoerd. Daar zijn alle supermarken uitgerust met in sorteermachine die alles sorteert ongeacht uit welke supermarkt. Blik, glazen flessen en plastic flessen kunnen worden in geleverd. Restafval gaat apart en de batterijen. Met andere worden een milieumuur.
Als dit mogelijk is in Finland. Waarom niet in Nederland?


harry dijks 2 okt, 11:52

zal eens tijd worden!
kijk maar om je heen vanaf je fiets in de bermen.
in het buitenland allang gewoon.
we (de overheid) heeft te lang geluisterd naar de industrie; naief en onlogisch.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!