De liberalisering van de Wet Ruimtelijke Ordening zorgt voor retailkansen buiten de stadscentra. De regels zijn landelijk van kracht, maar elke provincie moet de regels zelf uitwerken. De provinciën willen een gezamenlijk plan ontwikkelen. Omdat ze niet op een lijn zitten, wordt op korte termijn geen helderheid verwacht. Het gebrek aan regelgeving wordt door verschillende winkelmarktkenners gezien als kansen voor buitenlandse ketens als Carrefour en FNAC. “Als we dit niet regisseren, krijgen we Franse toestanden. Dan hebben we hier straks ook ‘hypermarchés’ en uitgeklede binnensteden”, zegt winkelmarktkenner Herman Loykens, oprichter van Retail Management Center.
De ruimte in de markt is voor sommigen een bedreiging. Ook biedt het kansen voor nieuwe formules, vindt Baptist Brayé van Locatus. Grote discounters bijvoorbeeld, die veel oppervlakte nodig hebben en daarom uitstekend passen in de periferie. Brayé is niet direct bang voor Franse toestanden met gigantische supermarkten aan de rand van de steden. Omdat de meeste Nederlanders zes of zeven supermarkten binnen handbereik hebben, zal er volgens hem juist andere behoefte zijn, aan nieuwe formules bijvoorbeeld.
Volgens winkelmarktonderzoeker Johan Borchert zullen juist grootschalige formules als Carrefour, Casino, Wal-Mart en Tesco deze kant opkomen. Vooral omdat de bestaande winkelcentra simpelweg geen plek hebben voor grote winkels. Die zullen dus de periferie van de steden opzoeken.
Kansen retail buiten de stad
Gepubliceerd op 6 februari 2006 om 00:00
Reacties 0