De recente boycot van Deense producten in Arabische landen maakt een nieuw merkentijdperk zichtbaar. Deze mening is afkomstig van Marjolijn van Oordt, marketingdeskundige en directeur van Capita, een nieuwsadviesbureau voor merken. Volgens haar baseren steeds meer consumenten hun aankopen steeds meer op ethische normen. Van Oordt vindt dat bedrijven daar rekening mee moeten houden.
De reden van de boycot was de publicatie van enkele cartoons van de profeet Mohammed. De islamitische consument bestraft de publicatie hard. In Nederland was een kleine voorbode te zien toen duidelijk werd wat Anders Moberg ging verdienen. Klanten begonnen Albert Heijn te boycotten.
Steeds meer zullen consumenten hun merkvoorkeur baseren op ethische normen. Ook in het westen zal de invloed van idealistische steeds meer consequenties hebben voor producenten. Want wat is nou makkelijker om de positie van de vrouw in ontwikkelingslanden te steunen door een bepaald product wel of juist niet te kopen? Marketeers zien het grote aanbod als het grote gevaar, terwijl de consument zich steeds meer bewust wordt van zijn macht. Door het grote aanbod kan de consument met gemak idealisme en eigenbelang combineren. Voor marketeers de uitdaging om het initiatief te nemen in deze ontwikkeling. Daarmee zal duurzaamheid en sociale activiteiten een belangrijk onderdeel worden van de bedrijfsvoering.
Nieuw merkentijdperk
Gepubliceerd op 6 februari 2006 om 00:00
Reacties 0