Discriminerende chocopasta

Op de verpakking van de chocopasta Orinoki staan spelende zwarte kindertjes afgebeeld. Volgens sommigen is zo’n clichébeeld vandaag de dag ‘not done’. In veel supermarkten, zoals de Edah, Jumbo en Dekamarkt, ligt de chocopasta gewoon in de schappen.

“Dat chocolade wordt geïllustreerd met zwarte kinderen is stuitend”, zegt Barryl Biekman, voorzitter van de werkgroep afrofobia van het Nationaal Platform voor Overleg Rassendiscriminatie en Landelijk Platform Slavernijverleden. “Chocolade is donker, wij zijn donder, dus zet je dat op een pot”.

“Die verpakking is al heel erg oud, ontworpen door een reclamebureau in 1989. Wij hebben overigens nog nooit een opmerking over de verpakking gekregen, het is nog nooit aangekaart. We overwegen dus ook niet om de verpakking te veranderen”, zegt woordvoerder Madelon de Beer van producent Peeters Produkten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!