Iedere consument heeft wel een paar voordeelkaarten. De één is gratis en voor de andere moet een eenmalig bedrag worden betaald. Winkelen met een klantenkaart waar ook mee kan worden gepind, wordt afgeraden. Zo rekent de Bijenkorf 1 procent van het opgenomen bedrag, net als Vroom en Dreesman. Bij een negatief saldo moet de gebruiker zelfs 4 procent betalen. “Het is natuurlijk lekker makkelijk en snel winkelen met zo’n betaalkaart, maar het kopen op krediet zorgt vaak voor torenhoge rentes”, aldus T. Bijmolt, hoogleraar marketingonderzoek.
Directeur Joop Holla van marktonderzoekbureau GfK raadt aan het eigen koopgedrag te analyseren voordat men overgaat op het kopen van een kaart. “Je moet jezelf afvragen of de kosten van een kaart er in een jaar uit te halen zijn. Daarentegen is het aanschaffen van een gratis klantenkaart altijd een goed idee. Zeker als je veel in een bepaalde winkel komt, kan het voordeel flink oplopen”.
De nadelen van de klantenkaart
Gepubliceerd op 8 februari 2006 om 00:00
Reacties 0