Waar luxe eerder synoniem stond voor minder betaalbaar, wordt het nu toegankelijk voor een breder publiek. Dat zeggen vertegenwoordigers van nieuwe luxemerken in het decembernummer van RetailTrends. “Luxe was iets voor de elite en had een exclusieve cultuur, dat is nu anders.”

Oude pijlers van luxe zijn vakmanschap, erfgoed en exclusiviteit, zegt oprichter Jefferson Osei van streetwearlabel Daily Paper op de bijeenkomst New Luxury in Amsterdam. “Dat zijn nu culturere relevantie, de coolfactor en inspelen op een niche.” Daily Paper en veel streetwearlabels hebben zich volgens hem ontwikkeld tot communities waar luxekleding, maar ook muziek, sport en kunst deel van uitmaken. “De hedendaagse streetwearscene schurkt steeds dichter tegen de high-end luxehuizend aan.”

Dat exclusiviteit en geld minder belangrijk worden binnen de luxemarkt, heeft mede te maken met de toenemende wereldwijde welvaart. Volgens de laatste cijfers van Credit Suisse is het aantal miljonairs wereldwijd met 170 procent gegroeid ten opzichte van begin deze eeuw en hebben ook niet-miljonairs een steeds hoger besteedbaar inkomen. Daardoor wordt exclusiviteit in termen van financiële middelen minder relevant en zullen luxemerken die term moeten herdefiniëren, zo wordt gesteld in het boek The New Luxury van Highsnobiety en Gestalten.

In het decembernummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op het fenomeen ‘nieuwe luxe’. Naast Daily Paper is daarbij aandacht voor merken als Off-White, Vetements en Filling Pieces. Klik hier om het artikel digitaal te lezen en hier voor informatie over een membership.