A-merken lijden

De 100 grootste A-merken zagen hun totale omzet in de Nederlandse supermarkten over 2005 met 100 miljoen euro afnemen. In 2004 was het verlies groter en namen de verkopen af met een bedrag van 411 miljoen euro. Daarmee zou te stellen zijn dat er sprake is van voorzichtig herstel. In totaal zagen 69 van de top 100 A-merken hun omzet afnemen.

Het marktaandeel van goedkope huismerken is momenteel 22 procent. Sommige ‘kenners’ verwachten dat het marktaandeel zal toenemen tot 30 procent. De bijbehorende omzet, een slordige twee miljard euro, zal worden weg gesnoept van fabrikanten als Campina en Douwe Egberts.

Momenteel zweren de producenten nooit huismerken te gaan produceren. Toch wordt verwacht dat ze uiteindelijk overstag zullen gaan omdat ze uiteindelijk moeten, willen ze de concurrentiestrijd aan willen blijven gaan.

De twee grote winnaars van 2005 zijn: sigarettenmerk West met een groei van 210 procent en Yakult met 52 procent. De twee grootste verliezers zijn: JP Chenet met een afname van 28,7 procent en Pringles met een vermindering van 25,8 procent.

De top 10 van grootste A-merken: 1. Campina met een omzet van 394,1 miljoen euro, 2. Douwe Egberts (255,6 miljoen euro), 3. Marlboro (246,1 miljoen), 4. Friesche Vlag (222,9 miljoen euro), 5. Heineken (191,1 miljoen euro), 6. Unox, (174,8 miljoen euro), 7. Coca-Cola, (166,8 miljoen euro), 8. Becel, (139,3 miljoen euro), 9 Amstel (133,9 miljoen euro), 10. Grolsch, (123,7 miljoen euro).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!