A-merken lijden
Gepubliceerd op 9 februari 2006 om 00:00
Het marktaandeel van goedkope huismerken is momenteel 22 procent. Sommige ‘kenners’ verwachten dat het marktaandeel zal toenemen tot 30 procent. De bijbehorende omzet, een slordige twee miljard euro, zal worden weg gesnoept van fabrikanten als Campina en Douwe Egberts.
Momenteel zweren de producenten nooit huismerken te gaan produceren. Toch wordt verwacht dat ze uiteindelijk overstag zullen gaan omdat ze uiteindelijk moeten, willen ze de concurrentiestrijd aan willen blijven gaan.
De twee grote winnaars van 2005 zijn: sigarettenmerk West met een groei van 210 procent en Yakult met 52 procent. De twee grootste verliezers zijn: JP Chenet met een afname van 28,7 procent en Pringles met een vermindering van 25,8 procent.
De top 10 van grootste A-merken: 1. Campina met een omzet van 394,1 miljoen euro, 2. Douwe Egberts (255,6 miljoen euro), 3. Marlboro (246,1 miljoen), 4. Friesche Vlag (222,9 miljoen euro), 5. Heineken (191,1 miljoen euro), 6. Unox, (174,8 miljoen euro), 7. Coca-Cola, (166,8 miljoen euro), 8. Becel, (139,3 miljoen euro), 9 Amstel (133,9 miljoen euro), 10. Grolsch, (123,7 miljoen euro).
Reacties 0