Start energielogo op verpakking

Binnenkort zal op alle verpakte levensmiddelen een Energielogo het aantal kilocalorieën aangeven per reep, stuk of portie. Dat heeft de Federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI) vandaag in Amsterdam bekend gemaakt. Zo kan de consument voortaan eenvoudiger een bewuste keuze maken hoeveel energie hij tot zich neemt. Dit is het eerste zichtbare initiatief voor alle consumenten na de presentatie van het actieplan Energie in Balans van het Convenant Overgewicht in oktober 2005.

Het Energielogo is ontstaan ten gevolge van de inspanningen die de levensmiddelen-industrie levert om de consument te helpen een bewuste keuze te maken. Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Overgewicht is er groot voorstander van: “Met het Convenant Overgewicht streven we naar goede voorlichting over een gezonde balans tussen energie inname en energie verbruik. Het Energielogo geeft de consument direct informatie over de hoeveelheid kilocalorieën (energie) die in een bepaald product zit. Zo helpt de levensmiddelenindustrie de consument die balans te vinden.”

Het Energielogo mag door alle aanbieders van voedingsmiddelen (bij voorkeur op de voorzijde) worden toegepast mits aan de voorwaarden van de FNLI wordt voldaan.
‘We zijn zeer trots op ons Energielogo. We hebben de levensmiddelenindustrie verenigd om consumenten op een eenduidige en eenvoudige manier te informeren over de energie die in producten zit’, aldus Philip den Ouden, directeur van de FNLI.

Alle producenten en aanbieders van voedingsmiddelen, zowel merk als huismerk, winkelier, cateraar en restaurateur mogen het uniforme logo op vrijwillige basis op hun producten gaan voeren. De producten met het nieuwe logo zullen binnen enkele weken op de schappen verschijnen. “Het Energielogo is een effectief instrument dat breed wordt gedragen door onze achterban en andere belanghebbenden. Binnenkort zal het Energielogo niet meer weg te denken zijn uit het schappenbeeld”, aldus Den Ouden. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!