Amsterdam tikt zeven folderverspreiders op de vingers

Amsterdam tikt zeven folderverspreiders op de vingers

De gemeente Amsterdam heeft afgelopen jaar zeven folderverspreiders bestraft die zich niet hielden aan de invoering van de ja/ja-sticker. Met de invoering mag ongeadresseerd reclamewerk alleen nog bij inwoners met een ja/ja-sticker op de brievenbus worden bezorgd. 

De gemeente heeft de ondernemingen die herhaaldelijk fout lieten bezorgen lasten onder dwangsom opgelegd. De gemeente legt deze sanctie sinds begin dit jaar op, vertelt een woordvoerder van wethouder Marieke van Doorninck tegen Distrifood. "Als deze adverteerders opnieuw in overtreding zijn, moeten zij de gemeente vijfhonderd euro per verkeerd bezorgde folder betalen." Om welke bedrijven het gaat, wordt niet gemeld. De gemeente zegt met de invoering van de ja/ja-sticker inmiddels zeven miljoen kilo papier bespaard te hebben.

Vanaf vorig jaar kunnen Amsterdammers met een ja/ja-sticker op hun brievenbus aangeven dat zij ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen. Dit om de strijd tegen papierverspilling aan te gaan. Amsterdammers kunnen melding maken van verkeerd bezorgd drukwerk. Onder meer Utrecht, Rotterdam en Haarlem gaan de sticker per 1 januari invoeren. 

Reacties

Slechts 7 kilo papier?

Geplaatst door J K op 24 december 2019 om 19:36

Typefoutje. In Distrifood staat het correcte gewicht: 7 miljoen kilo

Geplaatst door Karel Martin op 28 december 2019 om 10:32

3 opmerkingen:

1: Papier is zeker niet het minst milieuvriendelijke alternatief. Er zijn zeer strenge regels voor verantwoorde houtkap bij papierproductie en reclycling voert de boventoon. Digitale reclame is vaak al milieuvervuilender als je meer dan 30 minuten online zoekt naar een product.
2: het lijkt wel alsof beleidsmensen tegen alle vormen van reclame zijn. Realiteit is echter dat er partijen zijn die met hun reclame diensten de nederlandse markt ook bereiken en zelfs domineren (Google, Facebook, Amazon) en die voor veel diensten buiten het bereik van de nederlandse wet vallen. Dus zowel het NL bedrijfsleven als de NL reclame wereld wordt ten opzichte van het buitenland benadeeld

3: De interpretatie van de gemeente Amsterdam dat alle postreclame onder de Ja-Ja sticker valt is strijdig met bestaande wetgeving en dat is in het vorige arrest ook al door de rechter bevestigd.

Wonderlijk dat dit soort dingen allemaal kan

Geplaatst door Ed K op 23 januari 2020 om 14:26

Laatste nieuws









RetailTrends