Bol.com: pakketbrievenbus steeds populairder

Bol.com: pakketbrievenbus steeds populairder

Bol.com zag de verkoop van pakketbrievenbussen dit jaar met zeventig procent stijgen. Dat laat een woordvoerder van de webwinkel weten aan het AD. Toch blijft de toekomst van de brievenbus voor pakketjes onzeker, onder meer gezien het faillissement van slimme pakketbus Mypo in november dit jaar.

Met de pakketbrievenbus kan een pakket ook geleverd worden wanneer de bewoner niet thuis is. Exacte cijfers wil bol.com niet delen, maar er zouden jaarlijks duizenden exemplaren worden verkocht. Vooral in België zijn de grote bussen voor pakketjes populair. Eén van de eerste leveranciers was Mypo, dat in 2015 werd opgericht en staat voor My postoffice. De bus van Mypo kon aan de voordeur worden bevestigd en was alleen toegankelijk met een unieke cijfercode. Volgens oprichter Arjan Griffioen was hij er met Mypo te vroeg bij en begint de markt nu pas goed aan te trekken. 

Pakketten die bij een eerste poging niet succesvol worden afgeleverd, zorgen jaarlijks voor een kostenpost van zo'n 749 miljoen euro. In 2018 gold dat voor acht tot tien procent van de online aankopen. Vooral webshops lijden hieronder schade. Naast de pakketbussen aan huis staan er inmiddels zo'n 500 pakketautomaten in Nederland op straat, waarvan 120 van PostNL. Deze worden gezien als een aanvulling op de afhaalpunten.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends