Het tweede jaar van de prijzenoorlog in de supermarkten is minder venijnig geweest dan het eerste. Afgemeten aan de omzetontwikkeling van de honderd grootste merken in de supermarkt was 2005 een beter jaar dan 2004. Dat blijkt uit de Merken Top 100, samengesteld door bureau IRI Nederland, die vandaag in het vakblad Foodmagazine wordt gepubliceerd. Het is een ranking op basis van omzet van de honderd grootste merken in de Nederlandse supermarkten.
De totale omzet van de honderd A-merken bedraagt 6,3 miljard euro. Van deze honderd merken zijn er 31 die in omzet zijn gegroeid. In het jaar 2004 zagen slechts 20 merken hun omzet stijgen. Over 2004 daalde de totale omzet met 6 procent, en over 2005 is dat nog maar 1,8 procent. “Het effect van de prijzenoorlog op de Merken Top 100 is dit jaar beduidend minder. Merkfabrikanten komen weer wat vaker met innovaties.", stelt onderzoeker Ronald Laureijsen van IRI. “De grootste groei komt vooral van merken die nadrukkelijk sturen op ‘gezondheid’, zoals bijvoorbeeld Becel, Yakult, Danone, Quaker en Kellogg’s.” Campina is het voor het 4e opeenvolgende jaar het grootste merk in de Nederlandse supermarkten.
De tien grootste merken:
Merk Omzet 2005*
1 Campina 394,1
2 Douwe Egberts 255,6
3 Marlboro 246,1
4 Friesche Vlag 222,9
5 Heineken 191,9
6 Unox 174,8
7 Coca-Cola 166,8
8 Becel 139,3
9 Amstel 133,9
10 Grolsch 123,7
* = Omzetten in miljoenen euro’s
Voorzichtig herstel omzet A-merken
Gepubliceerd op 10 februari 2006 om 00:00
Reacties 0