Leegstand winkels neemt na jaren weer toe

Leegstand winkels neemt na jaren weer toe

Voor het eerst sinds jaren loopt de winkelleegstand weer op. Op 1 januari stond 7,3 procent van de winkels leeg, meldt onderzoeksbureau Locatus. Daarmee is bijna de piek van 2015 bereikt, toen de leegstand 7,5 procent bedroeg.

Nederland telt ruim 90 duizend winkels. Daarvan sloten er vorig jaar 2767 de deuren, het hoogste aantal sinds Locatus in 2004 begon met meten en ruim veertig procent meer dan in 2018. De sluiting van de vijftien warenhuizen van Hudson's Bay telt flink door in de leegstand in vierkante meters.

Volgens Locatus loopt de leegstand ook op doordat er minder horeca intrekt en de ombouw van winkels tot woningen of kantoren stagneert. De afgelopen jaren werden jaarlijks zo'n zevenhonderd panden met horeca gevuld, vorig jaar waren dat er slechts 239. De grootste toename van leegstand was in de grote steden. Tot vorig jaar viel het daar wel mee. In alle provincies kwamen meer winkels leeg te staan, behalve in Flevoland.

Reacties 4


A F 21 jan, 12:51

Het is precies zoals Jan de Reus aangeeft, de kleinen bedrijven sterven een stille dood. Maar ik ben het niet helemaal met je eens voor wat betreft het compacter maken van winkelcentra. want dit lijkt misschien wel een oplossing, maar je zult maar ondernemer met een eigen pand zijn net buiten die kring of in een huurpand zitten buiten die kring, dan zit je echt met een probleem. Wat in meerdere gemeenten is gebeurd, is dat met nieuwbouw heeft gepleegd om een compacter centrum te krijgen, echter wat je dan ziet is dat de huren bijna onbetaalbaar zijn, zo ze dat al niet zijn, en dat het uiteindelijk geen of weinig effect heeft op de toestroom van publiek. Het grootste probleem zit hem namelijk in die twee factoren. De kosten stijgen de pan uit, terwijl de publieksstroom achteruit gaat. Mensen willen nog wel een keer een ommetje maken door het centrum, maar steeds meer alleen om te kijken in plaats van te kopen. Geen wonder overigens, want als je door een centrum loopt waar meerdere ketens naast elkaar zitten, ontdek je als snel, dat wat bij de één hangt bijna identiek is als wat bij de ander hangt, Dit is het gevolg van meerdere ketens onder één holding. De kleine zelfstandige met zijn unieke producten heeft nog wel aanloop, maar te weinig om de hoge huurlasten te kunnen betalen. In plaatsen van -20000 inwoners betaal je voor een pand van 200 m2 mtr al snel 40.000 euro huur per jaar, terwijl er alleen in het weekend wat publiek op de been is. hoe moet zo'n ondernemer nog blijven bestaan als klanten alleen binnen lopen mits je 50-70% korting biedt?


Etien Wijnen 20 jan, 15:25

Een mooi voorbeeld is de binnenstad van Haarlem. Aanvang van het millenium was deze succesvol tot aan de buitenste ring van het centrum. Nu alleen de directe aanloopstraten vanuit de markt. Met het leegkomen van V&D gebouw (korte tijd HBC, maar nu al vergeten) is het klaar en heeft de natuurlijke marktwerking haar werk gedaan. Nagelstudio's, lokale makelaars, kappers en vintage winkels kunnen nu hun kans slaan en hier voor een appel en een ei huren. Haarlem is slechts een voorbeeld, maar meerdere steden gaan op in dit plaatje.


Jan de Reus 20 jan, 13:04

Ketens komen in het nieuws, kleine ondernemers verdwijnen zonder dat iemand het merkt, behalve zijn trouwe klanten natuurlijk. Gemeentes moeten winkelgebied compacter gaan maken, en meer flexibel zijn.


ger boer 20 jan, 12:35

Wat mij opvalt dat het juist de ketens zijn die met bosjes omvallen, de gewone kleine zelfstandig ondernemer die red het nog steeds. Kan ik hieruit concluderen dat de filiaalbedrijven/ketens uit de gratie zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!